Säkerhetsgalan: Seriöst och glammigt i ett och samma paket

2018-03-16 Lotta Eriksson

Digitalisering, cybersecurity och terrorism var några av Säkerhetsgalans högaktuella ämnen. Efter en eftermiddag med föreläsningar blev det galakväll med prisutdelning.

Säkerhetsgalan firade 10-årsjubileum och inleddes med ett spektakulärt intro. Sedan moderator Kattis Ahlström hälsat de 200 deltagarna välkomna började dagens program. Bland annat klev Leif GW Persson in på scenen på Hotel At Six. Han summerade brottsutvecklingen i Sverige de senaste tio åren och gav exempel på två saker om han anser har stor allmänpolitisk betydelse i den i övrigt stabila svenska brottsligheten. Dessa två var antalet dödsskjutningar mellan olika gäng och att nu också Sverige har drabbats av terrorism i Sverige. Han gav sedvanliga kängor till polisväsendet och roade med sina kluriga analyser.

Leif GW

Efter eftermiddagskaffet var det dags för den internationelle gästen; Sir Julian King. Han är EU-kommissionär med ansvar för cyber security och terrorism. Han poängterade bland annat att varken de som attackerar via nätet eller terrorister bryr sig om nationella gränser och sade att arbetet därför inte får stanna vid diskussioner gränserna.

Julian-King

Internetgurun Joakim Jardenberg gav därefter en 20 minuter lång betraktelse kring digitaliseringen. Han belyste nya användningsområden och nya beteenden (från Hugo 12 år som utvecklar appar till Dagny, över 100 år, som bloggar). Han betonade att digitaliseringen är en hävstång för utveckling och pratade om det personliga ansvaret i en tid då utvecklingen går otroligt snabbt.

Jocke J

Därefter blev det ett dynamiskt samtal mellan Sven Klockare från Bravida, Daniel Hjort från Nexus, Richard Oehme från PWC och de två säkerhetscheferna Susan Bergman (Combitech) och Peter Lilius (Apoteket AB) kring hur säkerhetsbranschen tar tillvara de digitala möjligheterna, vilka risker och utmaningar som finns och hur man ökar säkerhetsmedvetenheten.

Panel

En föreläsare som berörde många i publiken var Jessikka Aro, som pratade om två saker; Rysslands trollfabriker med produktion av fake news och sin egen resa från det att hon avslöjade trollfabrikerna i S:t Petersburg. Hela hennes liv förändrades och hon lever numera med en ständig hotbild - men vägrar att vika ner sig! Just nu håller hon på att skriva en bok, "Vladimir Putins trollimperium".

JA

Säkerhetsgalan anno 2018 skulle avslutas av försvarsminister Peter Hultqvist, som dock varit tvungen att lämna walkover. I hans ställe inträdde statssekreterare Jan Salestrand och gav en initierad bild över det nationella försvars- och säkerhetspolitiska läget.

JS

Efter eftermiddagens föreläsningar blev det en kort promenad över till anrika men nyrenoverade Vasateatern. Det vankades då mingel, trerättersmiddag, hyllning av de tre nominerade till Årets Säkerhetsprofil och tidigare års Säkerhetsprofiler. Sedan intog Sveriges förmodligen bästa sångerska, Lisa Nilsson, scenen tillsammans med två gitarrister - till publikens jubel.

De tre nominerade fick en lång väntan innan det var dags för Kattis Ahlström att - tillsammans med dansare - avslöja vinnaren. Det stod mellan Christina Boman, Jonas Lejon och Kristoffer Örstadius - alla väldigt värdiga vinnare - men det var Kristoffer som fick gå upp på scenen och ta emot utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil 2018.

Efter prisutdelningen stannade några deltagare kvar i baren medan andra minglade vidare ut i Stockholmsnatten.

Tack alla fantastiska föreläsare, tack alla deltagare och tack alla sponsorer! Det blev ett fint 10-årsjubileum - nu börjar vi planera 2019 års Säkerhetsgala - välkomna tillbaka!