"Säkerhetschefer bör ha stora öron, ett varmt hjärta och en kall hjärna”

2021-12-08 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet och som vill säkra verksamhetens affär. I det här avsnittet träffar vi Matilda Tidlund, CSO och CISO på Northvolt.

Matilda i studio2

Matilda Tidlund är en ovanligt teknikintresserad säkerhetschef som älskar utmaningar och ser möjligheter. Hon drivs av vikten av att göra skillnad och är verkligen i sitt rätta element nu!

Sedan i mars 2021 arbetar hon som koncernsäkerhetschef och koncerninformationssäkerhetschef på ett av Sveriges mest framgångsrika startups; Northvolt, som är Europas ledande leverantör av hållbara battericeller. Hon är också styrelseledamot i cybersäkerhetsföretaget Outpost24.

Hon har även arbetat på Telia i 13 lärorika år, bland annat som koncernsäkerhetschef men också som chef för fast telefoni och datacom.

Matilda känner att ”ledarskap i teknikområdet” är en perfect match och upplever att förståelsen för säkerhet generellt har ökat de senaste åren.

Hon tror på ett individ- och situationsanpassat samt värdebaserat ledarskap och tycker att säkerhetschefen ska ha ”stora öron, ett varmt hjärta och en kall hjärna”, älska utmaningar och se möjligheter.

Podden finns exempelvis på Spotify, Acast och Apple podcasts.

Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.