Säkerhetschef på Stockholms universitet: Nellie Grenius

2023-03-07 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. I det här avsnittet möter vi Nellie Grenius på Stockholms universitet.

Nellieistudio2

Nellie Grenius är säkerhetschef och säkerhetsskyddschef på Stockholms universitet och har sedan hon började där 2019 byggt upp en säkerhetssektion med 12 medarbetare.

Deras ansvarsområde täcker fysisk och teknisk säkerhet, personsäkerhet, säkerhetsskydd, personalsäkerhet, visselblåsarfunktionen, kris och kontinuitet, laboratoriesäkerhet, exportkontroll och arbetsmiljö.

Arbetsplatsen, Stockholms universitet, är rankat som ett av världens 200 främsta lärosäten och ett av de 50 högst rankade i Europa. Det handlar om 30 500 helårsstudenter, 1 400 doktorander och 5 700 medarbetare, 300 000 kvadratmeter lokaler och 53 institutioner, center och institut inom två områden; humanvetenskapliga och naturvetenskapliga.

Här berättar Nellie om utmaningarna och glädjeämnena i arbetet och att hon själv alltid har en universitetskurs på gång eftersom hon gillar att läsa och lära. Hon har en lång bakgrund inom kriminalvården och hennes drivkraft är att göra skillnad på riktigt. Hon arbetar helst i tighta och heterogena team och tycker att man som säkerhetschef måste få med sig människor runt omkring och vara pedagogisk.

Framför allt, tycker hon, att man måste våga prata om allt som inte är hemligt för att öka medvetenheten hos andra.

Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och finns där poddar finns bland annat på Spotify och Apple Podcasts.