Ryssland ökar underrättelseverksamhet i Sverige

2014-04-08 Daniel Kjellsson

Det har åter blivit dags att ta ut svängarna vad gäller denna bloggs bevakningsområde. Rysk underrättelsetjänst är troligen inte det mest relevanta hot ditt företag står inför, men fenomenet är fortsatt spännande.

kreml

Vasilijkatedralen i Moskva. Foto: Mispahn.

Ukrainakrisen har medfört att Ryssland har ökat sin underrättelseverksamhet i Sverige, enligt Säpo. Jättegrannen i öst har bland annat trappat upp de simulerade flygangreppen mot svenska mål, skriver TT.

– Det är ingen hemlighet att Ryssland ägnar sig åt det, och det är lite oroande, säger Wilhelm Unge, Säpos chefsanalytiker i frågor som rör kontraspionage. Bland annat handlar det om olika former av informationshämtning, exempelvis genom värvningsförsök, signalspaning och köp av stora mängder kartor.

Med detta sagt, låt oss också balansera kommunikationen. Den svenska tabloidpressen älskar “ryssen kommer-vinkeln” men planerar ett land ett faktiskt angrepp så simulerar man det nog inte i förväg.

Daniel Kjellsson