Rånare sprutas med hett skum

2014-04-16 Daniel Kjellsson

Forskare vid högskolan ETH i Zürich har tagit fram ett nytt försvarssystem för bankomater, skriver tidningen Ny Teknik. Skyddet monteras bankomatens front, och om det skadas sprutar det ut hett skum på förövarna.

Det handlar om ett kemiskt försvarssystem inspirerat av bombaderskalbaggen, som sprutar ut ett starkt gift ur baken vid ett angrepp.

Tekniken bygger på att ett extra skikt placeras på bankomaten. Detta skikt innehåller i sin tur håligheter innehållandes de två kemikalierna väteperoxid eller mangandioxid. Vid ett angrepp brister mellanskikten och väteperoxid och mangandioxid blandas. Det blir en häftig reaktion varvid bildas ånga, syre och värme.

Filmupptagningar som gjorts vid laboratorieförsök visar att det bildas ett skum som når temperaturen 80°C. Bloggen har aldrig haft några planer på att attackera oskyldiga bankomater men om så vore fallet så hade dessa planer nu lagts på is.

Daniel Kjellsson