Pär Rylander ger konkreta tips i podden Sveriges säkerhetschefer

2022-01-26 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet och som vill säkra verksamhetens affär. I det här avsnittet träffar vi Pär Rylander, säkerhetschef på Skatteverket.

Par R2

Pär Rylander tycker generellt att ett ”ja” alltid är bättre än ett ”nej” eftersom ”ja” kan få saker att hända. Han har en gedigen militär bakgrund och var bland annat säkerhetschef för den största försvarsmaktsövningen i modern tid, Aurora 2017, men har även varit säkerhetschef på Försvarets huvudkontor.

Han är nyfiket lagd och ser Skatteverket som en kronjuvel i svensk statsförvaltning. Sedan han började på Skatteverket för fyra år sedan har han genomfört en ordentlig utveckling av säkerhetsarbetet i tre strategiska delar:

1.    Säkerhetslägesbild som kommunicerats ut
2.    Verksamhetsnära säkerhetsstrateger på de tio avdelningarna
3.    En långsiktig säkerhetsplan

Pär har ett tillitsbaserat förhållningssätt och ser säkerhet som en möjliggörare, inte något som begränsar. Han tycker att en säkerhetschef måste ha helhetssyn och integritet.
Han ger dessutom fyra konkreta tips på hur man lyckas bygga en bra och framgångsrik säkerhetsorganisation!

Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och finns där poddar finns, bland annat på Spotify, Acast och Apple podcasts.