Offentlig sektor usel på it-säkerhet

2014-03-07 Daniel Kjellsson

Nästan hälften av Sveriges myndigheter uppfyller inte Näringsdepartementets rekommendationer i den ”Digitala agendan”, författad 2011 av Näringsdepartementet tillsammans med it- och energiminister Ann-Karin Hatt. Det framkommer i en undersökning som TNS Sifo har gjort på uppdrag av teleoperatören TDC, presenterad i veckan (3 mars, 2014).

”Digitala agendan” innehåller flera rekommendationer till offentliga verksamheter gällande internetsäkerhet. Bland annat följande:

• ”Dessutom bör alla myndigheter senast 2013 använda sig av DNSSEC (…)”
  • “En viktig åtgärd för att lägga en god grund för säkerhet är att myndigheterna använder domännamnssystemet DNSSEC”

Endast 56 procent av de tillfrågade myndigheterna uppger att de har lösningar för högre internetsäkerhet.

– De här siffrorna är förvånande med tanke på alla it-attacker som skedde förra året mot offentliga organisationer, säger Helena Örtholm, säkerhetschef på TDC Sverige.

helena-ortholm

Helena Örtholm, säkerhetschef på TDC Sverige.

Enligt undersökningen är de främsta anledningarna till att man inte har högre grad av internetsäkerhet är att det saknas resurser och kompetens för att implementera systemen, eller att det inte bedömts som tillräckligt angeläget. Hela 71 procent av de inom offentlig sektor som inte har internetsäkerhet ser dock ett stort eller visst behov av det.

I undersökningen uppgav också 14 procent, i både offentlig och privat sektor, att de har nästa generations brandvägg. 22 procent inom offentlig sektor och 25 procent inom privat sektor tycker att det finns ett behov.

Vi på Företagsuniversitetet förvånas inte av siffrorna, det står bortom allt tvivel att Sveriges myndigheter har en lång väg att vandra vad gäller it-säkerhet. Vi vill dock också påpeka (vi har trots allt traditionell journalistisk etik i ådrorna) att TDC, som alltså betalat för undersökningen citerad ovan – potentiellt har mycket att vinna på att sakfrågan lyfts upp och att den offentliga sektorn ökar investeringarna på området.

Daniel Kjellsson

Källor:

Låg internetsäkerhet inom offentlig sektor trots ddos-attacker
(Pressmeddelande från TDC)

Digitala Agendan