Ny unik utbildning – snabbspår till säkerhetsbranschen

2019-06-13 Lotta Eriksson

Ellära, mätteknik, inkopplingar, installationsteknik, standarder, normer, larmklasser – nu öppnar sig nya möjligheter för alla som vill bli säkerhetstekniker och för arbetsgivare som vill satsa på att få in medarbetare med gedigna kunskaper snabbt!

”Säkerhetstekniker – larm, passer och CCTV” är en ny unik utbildning som är på heltid i fyra veckor i Stockholm. Det är de två oberoende företagen Projsec, som nyligen fyllde fem år, och Företagsuniversitetet, som gör gemensam sak och erbjuder den nya utbildningen för alla som vill in i säkerhetsbranschen.

Den riktar sig till personer som arbetar eller har erfarenhet inom området data/teknik eller bevakningsbranschen.

- Utbildningen är väldigt praktisk och innehåller stora delar inkopplings- och installationsteknik men den syftar också till att ge både teoretiska och praktiska kunskaper om normer och standarder inom inbrottslarm- och CCTV-området och elektromekaniska låsanläggningar, beskriver Henrik Good, vd för Projsec.

Utbildningen ”Säkerhetstekniker – larm, passer och CCTV” genomförs i Projsecs lokaler på Södermalm men bokningar sker på Företagsuniversitetets hemsida. Planerad kursstart är i november och kravet för att bli antagen är att man behärskar svenska i tal och skrift och har grundläggande matematiska kunskaper på gymnasienivå.

- Vi har identifierat ett stort behov av kunniga och proffsiga säkerhetstekniker och tror att många är beredda att bekosta utbildningen själv för att bli anställningsbar i säkerhetsbranschen men också att arbetsgivare kan tycka att det är värt att bekosta utbildningen för sina nyanställda för att snabbare få ut dem i arbete, säger Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna på Företagsuniversitetet.

Läs mer om utbildningen här