Möt oss på Säkerhetsarenan i Visby

2024-04-10 Lotta Eriksson

Under Almedalsveckan 2023 bildades en ny mötesplats för frågor kring trygghet och säkerhet: Säkerhetsarenan. Aktörerna bakom Säkerhetsarenan är SäkerhetsBranschen, Företagsuniversitetet, Stöldskyddsföreningen, Brandskyddsföreningen, Säkerhetsföretagen och Stiftelsen Tryggare Sverige - som nu för andra året i rad skapar en gemensam mötesplats för att belysa aktuella frågor kring trygghet och säkerhet. Under tre dagar kommer Säkerhetsarenan att husera på Gotlands Museum med ett stort antal spännande programpunkter.

Företagsuniversitetet arrangerar bland annat en programpunkt på onsdagseftermiddagen, där "snillen spekulerar" ger en bild av hur vi ska tolka nuläge och framtid. Programmet presenteras utförligare lite närmare Almedalsveckan men redan nu kan vi presentera några av de spännande samtalen:

Tisdagen den 25 juni 2024:

09.00-9.45: Inre säkerhet genom samverkan
10.00-10.45: Systemhotande brottslighet och trender - ett internationellt perspektiv
13.00-13.45: Nya brott kräver nya lösningar - innovation och nytänkande
14.00-14.45: Hur skapar vi cybersäkerhet för mindre företag
15.00-15.45: 290 kommuner - brottsförebyggande samverkan
16.00-16.45: Stora bränder - varför blev de så stora?

Onsdagen den 26 juni 2024:

09.00-9.45: Totalförsvar - behov och resurser för ordning och säkerhet
10.00-10.45: Inre säkerhet vid yttre påverkan
13.00-13.45: Civila insatspersoner - bidrar till Sveriges totalförsvar
14.00-14.45: Hur stärker vi samhällets förmåga när det gäller vår inre säkerhet?
15.00-15.45: Kompetensförsörjning i en framtidsbransch - behov och utmaningar
16.00-16.46: "Snillen spekulerar"
- om säkerhet, trygghet och försvar: så tolkar vi nuläge och framtid
I tider av oro, otrygghet, krigshot, stora samhällsförändringar och teknikskiften är det viktigt att luta sig mot det vi vet, det vi kan och det vi behöver rusta oss för. Okunskap eller fel kunskap ökar otryggheten medan vi - genom att ha relevant och uppdaterad kunskap - har lättare att förstå vilka de faktiska samhällshoten är och hur de kan mötas. I Företagsuniversitetets programpunkt ”Snillen spekulerar” grillar Eva Hamilton några av landets absoluta experter för att få fram kända fakta och förutse framtida händelser. Genom att kombinera expertis från olika områden erbjuder våra snillen unika perspektiv och insikter som hjälper oss att förstå och tolka de komplexa säkerhets- och trygghetsfrågorna. De kanske inte har alla svar – men de använder sin kunskap för att resonera kring potentiella framtida scenarier och deras konsekvenser.

Medverkande bland andra:
Jonas Trolle, CVE
Bert Sundström, SVT
Kristina Syk, Allmänna försvarsföreningen

Torsdagen den 27 juni 2024:

Programpunkter presenteras av SäkerhetsBranschen inom kort.

17.30-19.00 Säkerhetsarenans mingel

Säkerhetsarenan tar upp frågor som rör alltifrån totalförsvar och brottsförebyggande arbete till brandsäkerhet, cyberhot och kompetensförsörjning och ska under Almedalsveckan i år fungera som den självklara mötesplatsen för alla som verkar inom säkerhet och trygghet.

– För oss på Företagsuniversitetet är det väldigt värdefullt att vara med när vi ännu en gång, i en unik miljö, kan samla alla goda säkerhetskrafter under ett paraply i några dagar, kommenterar Stefan Haglund, vd, och Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsområdet på Företagsuniversitetet.

För mer information:
kontakta Lotta Eriksson