Möt Jens Berglund, Director Group Security på SAAB

2021-09-17 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet och som vill säkra verksamhetens affär. I det nya avsnittet träffar vi Jens Berglund, Director Group Security på SAAB.

Med 18 000 medarbetare, affärer i 100 länder och personal i 30 länder ställs det stora krav på personal- och resesäkerheten. Det vittnar Jens Berglund om i det nya avsnittet i podden Sveriges säkerhetschefer. Han är Director Group Security på SAAB, med ansvar för personalsäkerheten och arbetar med insider prevention, security awareness, travel security samt executive security men även digitalisering.

Jens i studio2

Han försöker alltid se helheten och tycker om att arbeta med människor. Dessutom berättar han att han tycker att säkerhetschefer måste ha en god analysförmåga.

Jens Berglund brinner också för verksamhetsutveckling och att få se andra växa och nå nya mål. Han är dessutom medförfattare till boken "Resemedicin och säkerhet – handbok – fakta, råd och behandling".

Med sig "i bagaget" har han över 16 år inom försvaret och flera olika utlandstjänstgöringsperioder. Han tror att det är nyttigt att ha en "healthy paranoia" och delar gärna med sig av hur SAAB arbetar med rese- och personalsäkerhet.

Podden finns exempelvis på Spotify, Acast och Apple podcasts

Sveriges säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.