Möt Anna-Karin Jonsson i podden Sveriges säkerhetschefer

2021-04-23 Lotta Eriksson

I podden "Sveriges säkerhetschefer" möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. I det nya avsnittet möter vi Anna-Karin Jonsson, som lever efter ledorden ”Lös, leverera och le”, sedan tiden som biträdande säkerhetschef på Riksdagen. I dag arbetar hon som Head of Group Security på SEB, som finns i 20 länder.

Anna-Karin Jonsson beskriver sig som ”tungt värderingsstyrd” och tycker om att arbeta med kriser och att få alla att arbeta ihop och åt samma håll. Hon har bland annat varit med och hanterat både höjd terrornivå, terrordådet i Stockholm och pandemin.

AKJ i studion2

Hon vill stå för ett tydligt och tryggt ledarskap och anser att kommunikation och relationsbyggande är viktigt för både dagens och framtidens säkerhetschef. Hon tycker också att det viktigt att säkerhetschefen funderar över ”sitt personliga varumärke”, alltså vilka signaler man sänder ut. Hon passar även på att göra en efterlysning i avsnittet!

Du hittar podden överallt där poddar finns, bland annat på Spotify, Acast och Apple Podcasts. Följ också Företagsuniversitetet på Facebook och LinkedIn för alla de senaste nyheterna.

Podden Sveriges Säkerhetschefer produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.

Läs mer om podden Sveriges säkerhetschefer här