Li Karlsén har världen som arbetsplats

2022-03-01 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet och som vill säkra verksamhetens affär. Den här gången möter vi en säkerhetschef som har "bytt det gröna mot det rosa" och som sedan 2019 är Head of Security på Kvinna till kvinna, Li Karlsén. Hon är dessutom en av världens främsta fridykare.

Li i studion2

Li Karlsén är kapten och har arbetat inom Försvaret i 15 år. Hon har framför allt tjänstgjort utomlands.

För tre år sedan bytte hon kontext och blev säkerhetschef för kvinnorätts-organisationen Kvinna till kvinna – ett karriärbyte som var medvetet men omtumlande på flera sätt. Organisationen arbetar med samarbetsorganisationer runt om i världen och stöttar gräsrotsrörelser genom kärnstöd, projektstöd och påverkansstöd.

Li själv var senast i Kongo och Rwanda och berättar bland annat att hon ser sig mer som säkerhetscoach än en renodlad säkerhetschef. Hennes arbete handlar mycket om att motivera och inspirera på plats. Hon ser säkerhet som ”anpassningsbar riskmitigering” och tycker att en säkerhetschef måste ha mental flexibilitet, var en problemlösare, ha tålamod och stå för ett gott ledarskap.

Här beskriver hon också – för första gången - en händelse som lever kvar hos henne sedan tiden i Afghanistan.

Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet och finns där poddar finns, bland annat på Spotify, Acast och Apple podcasts.