Kristoffer Örstadius utsedd till Årets Säkerhetsprofil

2018-03-15 Lotta Eriksson

Kristoffer Örstadius, grävande journalist på DN, har utsetts till Årets Säkerhetsprofil 2018. Det stod klart under Säkerhetsgalan i Stockholm den 15 mars. De två andra nominerade var Christina Boman, säkerhetschef vid Uppsala universitet och IT-entreprenören Jonas Lejon från kryptera.se och Triop.

Det blev DN-journalisten Kristoffer Örstadius som knep den prestigefulla titeln Årets Säkerhetsprofil 2018 under Säkerhetsgalan på torsdagskvällen.

Juryns motivering löd: ”Kristoffer Örstadius satte, som undersökande och prisbelönt journalist på DN, ljuset på och avslöjade 2017 års stora svenska säkerhetsskandal inom Transportstyrelsen och andra myndigheter. Han har med stort engagemang, envishet, nyfikenhet och vass penna visat oss på tydliga brister i de svenska myndigheternas informationssäkerhet och därmed förhoppningsvis skapat jordmån för ett bättre framtida säkerhetsarbete och framför allt en höjd riskmedvetenhet i alla led.”

Utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil delas – sedan 2009 - ut till en person med ett hängivet intresse för säkerhetsfrågor och som med stort engagemang och gedigen kunskap verkar inom säkerhet.

I årets jury satt: Jenny Persson, Aktuell Säkerhet, Kristina Schmidt och Lotta Eriksson, Företagsuniversitetet, Thomas Lundin, Näringslivets Säkerhetsdelegation, Janne Haldesten, SIG Security, Andrew Spry, ASIS och de tre tidigare Säkerhetsprofilerna Magnus Ranstorp, Försvarshögskolan, Anne-Marie Eklund Löwinder, IIS och Åsa Schwarz, Knowit.

Läs mer om utmärkelsen och tidigare vinnare på www.sakerhetsgalan.se!

Mer information om Säkerhetsgalan kommer här på bloggen under kommande dagar!