Kamerorna som bevakar skolan, inte barnen

2014-05-13 Daniel Kjellsson

Företaget Mindmancer säljer kameralösningar med ambitionen att täcka så stora områden med så få kameror som möjligt. Man säger sig också garantera noll falsklarm och stoltserar med att kamera-systemen är anonymiserande. Nu storssatsar Mindmancer på det norska skolsystemet.

– I Norge är det en stor debatt kring integriteten i samband med kameraövervakning på förskolor. Därför passar hela konceptet med mjuk bevakning väldigt bra, att skydda fastigheten, inte att övervaka barnen, säger Ruben Martinsen, Driftchef på Mindmancers norska partner Skan-Kontroll.

Mindmancers teknologi är anonymiserande, det blir således omöjligt att identifiera personer på bilderna. Istället för att täcka all rörelse fokuserar systemet enbart på valda rörelsemönster och larmar när ovanliga saker händer. Exempelvis då folksamlingar och personer uppehåller sig på området längre perioder. Men bortser exempelvis ifrån personer som bara snabbt passerar.

– I Sverige har nästan 200 skolor och förskolor idag intelligent kamerabevakning från Mindmancer. Det är gett oss en massiv erfarenhetsbank som vi byggt koncepten kring. Vi ser att de som använder sig av denna tjänst får stora besparingar och en tryggare och säkrare arbetsmiljö för såväl vuxna som barn, säger Richard Radomski, partneransvarig på Mindmancer.