Jan Olsson nominerad till Årets Säkerhetsprofil 2022

2022-08-12 Lotta Eriksson

Årets Säkerhetsprofil 2022 delas ut på Säkerhetsgalan den 27 september. Redan nu avslöjar vi den första nominerade av tre; Jan Olsson.

Jan_Olsson

Jan Olsson arbetar som kriminalkommissarie vid polisens sektion nationellt IT-brottscentrum sedan några år tillbaka. Polisen har dock varit hans arbetsgivare i över 30 år.

Han är nominerad till Årets Säkerhetsprofil 2022 med följande motivering från juryn:

"Jan Olsson syns och hörs! Som medialt ansvarig föreläser han ett 80-tal gånger om året, både nationellt och internationellt. Han syns i artiklar, morgonsoffor och specialprogram som ”Hackad” och ”Samhällskollaps” samt sprider tålmodigt, pedagogiskt och väldigt rakt på sak fakta och information om cyberbrottslighet, grov organiserad kriminalitet, vad som händer på darkweb och hur man ska tänka för att skydda sig och sin verksamhet. Hans professionella insatser, djupa kompetens och franka förhållningssätt bidrar till både folkbildning och ökad medvetenhet."

De två andra nominerade presenteras den 16 augusti och den 19 augusti här på hemsidan och på Aktuell Säkerhets hemsida.

Vem som vinner avslöjas på Säkerhetsgalan den 27 september. Läs mer och säkra din plats här: säkerhetsgalan.se