Intervju: FBI-chefen om vägen till ett modernt säkerhetsarbete, risken med att ditt fullständiga DNA snart kan finnas tillgängligt för hackers och vilka steg företag och individer kan ta för att optimera beredskapen för nästa generations hot

2014-12-16 Daniel Kjellsson

Marc Goodman arbetar som säkerhetskonsult åt bland andra FBI, FN, Nato och Interpol. Goodman agerar också rådgivare åt en rad globalt aktiva näringslivschefer, politiker och celebriteter, i framförallt frågor som kidnappningsrisk, informationssäkerhet och biologiska hot.

future-crimes

Marc Goodman under en TED-föreläsning.

Goodman, aktuell med kommande boken Future Crimes (“Everything Is connected, everyone is vulnerable and what we can do about it”), gästade nyligen podcasten The Tim Ferris Show och det blev en timmeslång diskussion om modernt globalt säkerhetsarbete, hoten med att ditt fullständiga DNA snart kan finnas tillgängligt för hackers och vilka steg företag och individer kan ta för att optimera beredskapen för nästa generations hot.

Du kan lyssna på hela intervjun direkt här på Företagsuniversitetet:

Du kan också streama ljudfilen genom tjänsten Libsyn här. Eller ladda ner mp3-filen genom att högerklicka på denna länk och välja "spara länkad fil som".

Marc Goodman är aktiv frilansskribent och ett populärt intervjuobjekt. Är du intresserad av att läsa mer om hans erfarenheter och tankar kring framtidens säkerhetsarbete, börja här:

The Economist – Därför är kriminella hackers det största hotet mot ditt företag
BBC – Säkerhetsutmaningarna med 3D-skrivare i varje människas hem