“Industrispionage är ett nationellt samhällsproblem”

2014-03-21 Daniel Kjellsson

Compare och Bitsec har hållit ett heldagsseminarium i Karlstad om företags- och industrispionage med ett övergripande syfte att öka medvetandet om att svenska företag är måltavlor för länder som vill stjäla information.

– Industrispionage är ett nationellt samhällsproblem som ökar och blir allt allvarligare för företagen, därför vill vi lyfta det här, förklarar Stefan Larsson, VD på Bitsec AB i ett pressmeddelande.

I samma utskick pekar Stefan Larsson på tre viktiga områden:

• Ökad medvetenhet om att svenska företag är utsatta för industrispionage. "Med dagens informationsteknik är hoten större än någonsin – men hoten tas inte på tillräckligt allvar."
  • Ökad insikt om och förståelse för vilka konsekvenser industrispionage kan få. "Om andra länder stjäl våra tekniska innovationer tappar vi konkurrenskraft och därmed också arbetstillfällen."
  • Ökade behov av stöd och hjälp från polis och myndigheter. "Industrispionage är ett så stort och allvarligt samhällsproblem att företagen måste få hjälp och stöd av det offentliga. Vi i näringslivet kan inte klara detta på egen hand."

Daniel Kjellsson

Du har väl inte missat att anmäla dig till Säkerhetsgalan 2014? Denna anrika institution äger rum torsdagen den 27 mars på Fotografiska i Stockholm. Läs mer här.