Gemensam arena i Almedalen ska belysa aktuella säkerhetsfrågor

2023-04-04 Lotta Eriksson

Under Almedalsveckan 2023 bildas en ny mötesplats för frågor kring trygghet och säkerhet: Säkerhetsarenan. Aktörerna bakom Säkerhetsarenan är SäkerhetsBranschen, Företagsuniversitetet, Stöldskyddsföreningen, Brandskyddsföreningen, Säkerhetsföretagen och Stiftelsen Tryggare Sverige som går ihop för att skapa en gemensam mötesplats som ska belysa aktuella frågor kring trygghet och säkerhet.

– När en orolig omvärld ökar fokus på säkerhet i stort behöver vi som bransch ligga i framkant och visa på vikten av samverkan och samarbete. Genom den här gemensamma mötesplatsen får vi en starkare röst och når ut till fler med viktiga frågeställningar som rör hela samhället, kommenterar SäkerhetsBranschens vd Jeanette Lesslie Wikström.

Säkerhetsarenan tar under onsdagen den 28 juni och torsdagen den 29 juni upp frågor som rör alltifrån totalförsvar och brottsförebyggande arbete till brandsäkerhet, cyberhot och kompetensförsörjning och ska under dessa dagar fungera som den självklara mötesplatsen för alla som verkar inom säkerhet och trygghet.

– För oss på Företagsuniversitetet är det väldigt värdefullt att vara med när vi nu i en unik miljö samlar alla goda säkerhetskrafter under ett paraply i ett par dagar, säger Stefan Haglund, vd, och Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsområdet på Företagsuniversitetet.

Mer information om programpunkterna och om Säkerhetsarenan kommer under våren.

För mer information:
kontakta Lotta Eriksson