Eftertraktade redan under YH-utbildningen

2018-09-13 Lotta Eriksson

Det är sex år sedan Företagsuniversitetet drog igång sin YH-verksamhet och sedan dess har ett stort antal säkerhets- och trygghetskoordinatorer kommit ut på arbetsmarknaden – och i december i år examineras ytterligare 35 YH-studenter i Malmö. Från och med den här terminen kan Företagsuniversitetet dessutom konstatera en total marknadsdominans på säkerhet inom ramen för yrkeshögskoleutbildningar!

I augusti började nämligen hela 105 nya studenter på YH-utbildningarna Säkerhets- och trygghetskoordinator i Stockholm, Göteborg och Malmö samt Informationssäkerhetssamordnare i Stockholm.

Daniela Lannsjö

– Det är otroligt roligt att vi kunnat starta fyra nya kurser och att vi nu även kommit igång i Göteborg, konstaterar Daniela Lannsjö, som är YH-chef på Företagsuniversitetet.

– Vi ställer höga krav på utbildningskvaliteten och många av våra studerande har tagit tjänstledigt från sina nuvarande arbeten för att gå kurserna hos oss.

– Vi har dessutom fyra otroligt kompetenta ledningsgrupper på plats med representanter från näringslivet, offentlig sektor och branschorganisationer.

Tre terminer leder till jobb
Ledningsgrupperna är en viktig del i YH-utbildningarna. De säkerställer bland annat att utbildningen bedrivs enligt YH-förordningen, de fastställer kursplanen, deltar i antagningsprocessen, ansvarar för frågor kring valideringen och utfärdar examensbevisen.

– Dessutom kvalitetssäkrar de utbildningen och bidrar med gästföreläsare, branschkontakter och studiebesök, poängterar Daniela Lannsjö.

YH-utbildningarna är på tre terminer och omfattar praktikperioder under den andra och tredje terminen. Det unika och specifika med YH-utbildningar generellt är att de ska leda till arbete.

– Vi har fått ett enormt gensvar och märker tydligt att våra studerande är eftertraktade på arbetsmarknaden.

– Bland de som har gått våra YH-utbildningar hittills har de allra flesta fått anställning på intressanta arbetsplatser direkt i anslutning till sin examen.

– Vissa arbetsgivare som anställt någon av våra studenter, rekryterar gärna fler som examineras, eftersom de vet att de får medarbetare med en gedigen och modern utbildning. Det är vi väldigt stolta över, avslutar Daniela Lannsjö.

På bilden syns Anne-Marie Eklund Löwinder när hon gästföreläste för en klass i Stockholm.