Debatt: Hur hanterar Sveriges kommuner terrorism och it-brottslighet?

2015-06-22 Daniel Kjellsson

Under politikerveckan i Almedalen genomför Företagsuniversitetet och ASIS Sweden tillsammans en debatt med fokus på hur Sveriges kommuner hanterar nya säkerhetsfrågor.

Hur säkerställer kommunerna sin kompetens om hot från extremism och terrorism, IS rekryteringar av skolungdomar, allt mer sofistikerad it-brottslighet samt nya larm om spionage?

almedalen-visby

Almedalen, Visby. Foto: Roger W.

För såväl kommunledning som de som direkt arbetar med kommunens säkerhetsfrågor krävs ny och fördjupad kompetens om säkerhetsfrågorna. Prioriteras säkerhetsfrågorna tillräckligt i kommunledningen? Har en kommun ekonomiska möjligheter att arbeta proaktivt med säkerhetsfrågor och kan man påvisa ekonomiska effekter av ett proaktivt säkerhetsarbete? Hur samordnas arbete med polisen?

Debatten äger som sagt rum under politikerveckan i Almedalen i Säkerhetspaviljongen, Mellangatan 7, onsdagen 1 juli, kl. 16.00, med rubriken ”Har kommunen råd att inte ha ett offensivt säkerhetsarbete?”.

Medverkande:

• Björn Eriksson, ordförande i Säkerhetsbranschen och tidigare Rikspolischef
  • Markus Lahtinen, forskare och föreläsare vid Lunds universitet.
  • Ulf Rönndahl, Koncernsäkerhetschef, Telenor.
  • Johan Kallum, Säkerhetschef, Region Gotland
  • Moderator: Malou von Sievers

Med information om debatten finns på Almedalsveckans officiella hemsida. Vi svarar gärna på ytterligare frågor i kommentarsfältet nedan. Ses på Gotland!