Chefsåklagare Stefan Lundberg får brottsförebyggande pris

2021-03-04 Lotta Eriksson

Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris 2021 går till chefsåklagare Stefan Lundberg vid EBM, som under många år arbetat med frågor som rör brottsförebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet. Han har även varit en återkommande föreläsare på Företagsuniversitetets och Credmas konferens Financial Fraud Forum de senaste åren.

– I år har vi enhälligt beslutat att tilldela det brottsförebyggande priset till chefsåklagaren Stefan Lundberg vid Ekobrottsmyndigheten, säger generalsekreterare Magnus Lindgren vid Stiftelsen Tryggare Sverige.

– Han är drivande och orädd och har under många år framgångsrikt bidragit till att sätta fokus på brottsförebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet. Stefan är därmed en värdig vinnare av Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris år 2021.

Juristen och chefsåklagaren Stefan Lundberg har lång erfarenhet från brottsförebyggande arbete inom statlig förvaltning. Under de senaste åren har han i sin roll som strategisk samordnare för brottsförebyggande arbete vid EBM lyft frågor som handlar om förebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet.

Årets övriga finalister var initiativet Rättvist byggande och företaget Bisnode Sverige AB.

Stiftelsen Tryggare Sverige lanserade sitt brottsförebyggande pris för fem år sedan för att stimulera det brottsförebyggande arbetet i Sverige. Tidigare pristagare är polisinspektör Frank Carlsson, Polisregion Stockholm (2017), vd Michael Pirosanto, Gårdstensbostäder (2018), trygghetschefen Marita Bertilsson, Norrtälje kommun (2019) och lösningsarkitekten Marcus Lindholm och företaget Optidev (2020).