CVE arrangerar forskningskonferens

2019-09-04 Lotta Eriksson

Center mot våldsbejakande extremism, CVE, arrangerar tillsammans med Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, en forskningskonferens om våldsbejakande extremism den 16 oktober. I anslutning till konferensen anordnas en workshop.

Syftet med konferensen är att identifiera behov inom forskningen samt metoder för både bättre forskning och ett mer effektivt samarbete över institutionsgränserna. Keynote-talare är professor Bruce Hoffman, en internationellt erkänd forskare inom terrorismstudier.

– Vi är glada att kunna arrangera konferensen tillsammans med FOI. Det finns ett behov av att ta ett samlat grepp kring forskning om våldsbejakande extremism i Sverige, säger Jenny Yourstone, forskningsledare på CVE.

Inbjudna deltagare är forskare inom våldsbejakande extremism i Sverige samt seniora analytiker och beslutsfattare från berörda myndigheter.

CVE arrangerar dessutom en nationell heldagskonferens om våldsbejakande extremism den 14 november i Stockholm. Konferensen riktar sig till yrkesverksamma som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor kring våldsbejakande extremism och genomförs på Stockholm Waterfront Congress Center mellan klockan 10.00 och 17.00.

Läs mer på CVEs hemsida