Björn Eriksson: "En massa guld på axelklaffarna räcker inte längre!"

2015-03-23 Daniel Kjellsson

Utmärkelsen Årets Säkerhetsprofil delas ut av Företagsuniversitetet och tidningen Aktuell Säkerhet. Utmärkelsen går till en person med ett hängivet intresse för säkerhetsfrågor och som med stort engagemang och gedigen kunskap verkar inom säkerhetsbranschen.

Precis en sådan person är Björn Eriksson, en av tre nominerade till Årets Säkerhetsprofil 2015. Björn är nu ordförande för intresseorganisationen SäkerhetsBranschen och har en lång karriär bakom sig inom det offentliga. Han har tidigare arbetat som Rikspolischef, generaldirektör för Tullen och Polisen, president för Interpol samt varit Västergötlands landshövding.

bjorn-eriksson

Björn Eriksson.

Björn, ursprungligen, hur väcks ett intresse för ämnesområdet säkerhet?

– Två vägar. Dels var jag underrättelsebiträde i lumpen, dels har jag varit rikspolischef och generaltulldirektör. Sådana baciller smittar!

Vad är grunden till ett framgångsrikt säkerhetsarbete?

– Genuint intresse för människokaraktärer och en lämplig blandning av manligt och kvinnligt tänkande. En dos cynism kan fullborda cocktailen om den kombineras med en förmåga att samverka med andra människor. Speciellt sådana som är olika dig själv.

God intern förankring nämns ofta som en framgångsfaktor. Hur lyckas man nå det?

– Genom att vara en god ledare, ha förmågan att se runt hörnet och själv arbeta hårt. Saknar du varje förmåga att vara ett föredöme får du ingen intern förankring. Sedan krävs en sak till, nämligen att ha distans till dig själv och tåla att bli kritiserad.

Hur har allmänhetens syn på säkerhetsarbete förändrats under din karriär?

– Den har förändrats radikalt. Folk godtar inte att bara lita till auktoriteter. Du måste kunna motivera vad du vill göra och du måste behärska konsten att förklara komplexa sammanhang i begripligt språk. En massa guld på axelklaffarna räcker inte längre!

Har du en uppenbar höjdpunkt hittills i karriären? I så fall, vilken och varför?

– Att bli utnämnd till President för Interpol – världens (efter FN) största säkerhetsorganisation. Presidenten utnämns av världens polischefer i en sluten omröstning på ett årsmöte. Det är så enkelt att om du inte åtnjuter "allmän aktning” (som den gamla stadgan för Sveriges statstjänstemän en gång formulerade saken) – blir du inte heller president för Interpol.

Generellt sett, hur tror du att säkerhetsarbete kommer att utvecklas de närmsta åren?

– Jag tror att teknik och bevakning alltmer kommer att integreras. Säkerhetsbranschen kommer att få uppleva en branschglidning där nya funktioner tillkommer, inom alltifrån riskanalyser till totalentreprenader (inkl. "after sale”). I andra ändan kommer också enklare funktioner, så kallat Facility Management, att tillkomma. Alltmer kommer att ske i realtid och mot en internationell klangbotten.

Läs mer om Säkerhetsgalan – och anmäl dig – här.