"Beteendevetenskap viktigt" - hör Emrah Ercin i Sveriges säkerhetschefer

2021-11-08 Lotta Eriksson

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver. Vi vänder oss till alla som brinner för säkerhet och trygghet och som vill säkra verksamhetens affär. I det nya avsnittet träffar vi Emrah Ercin, säkerhetssamordnare på kulturförvaltningen i Stockholm stad.

Från allra första början ville Bredängskillen Emrah Ercin bli polis, så han valde att gå Säkerhetsgymnasiet och att också bli väktare under studietiden. Sedan dess har han arbetat med det mesta inom bevakning men han har också studerat till, och arbetat som, gymnasielärare i historia och religion.

I dag arbetar han som säkerhetssamordnare på Stockholms kulturförvaltning, som bland annat ansvarar för 40 bibliotek. Biblioteken har totalt en miljon besökare ett vanligt år. I somras föreläste han om trygghet på bibliotek på den internationella konferensen Stockholm Criminology Symposium.

Emrah är initiativrik och målmedveten och säger att han tycker om att ”röra om i grytan”. Han tycker bland annat att säkerhetschefer generellt behöver vidga sin syn på säkerhet och att beteendevetenskap borde influera alla som arbetar med säkerhet ännu mer framöver.

Hans inställning är att man kommer långt med rätt bemötande och utbildning och tycker om att utvecklas i arbetet och utbildar sig kontinuerligt för att hela tiden få fler verktyg. Ytterst vill han vara en bra förebild för andra.

Podden finns exempelvis på Spotify, Acast och Apple podcasts.

Den produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.