Aria Nakai är Framtidens Säkerhetstalang 2021

2021-10-20 Lotta Eriksson

Aria Nakai är en eldsjäl som grundat Säkerhetsforum Väst, en organisation vars syfte är att bredda samtalet kring försvar och säkerhet genom att skapa incitament för främst unga att utveckla sitt intresse för fältet. På Säkerhetsgalan 2021 tilldelades han utmärkelsen Framtidens Säkerhetstalang.

– Det känns väldigt kul och jag är fortfarande lite förvånad över att just jag blir uppmärksammad på det här sättet. Förväntade mig verkligen inte det, säger Aria.

Aria talar

Juryns motivering löd:
”Framtidens säkerhetstalang 2021 arbetar och engagerar sig för ett säkrare samhälle. Han har under det gångna tagit initiativet och genomfört FGF-stipendiet som är ett akademiskt incitament för unga akademiker på västkusten att forska kring försvars- och säkerhetsfrågor.
Stipendiet som har tagits fram i samarbete med Föreningen för Göteborgs försvar, är unikt i sitt slag och ger unga akademiker förutsättningar att utveckla intresset för samhällets försvar och säkerhet. Aria Nakai har i sin roll som grundare av Säkerhetsforum Väst även lyft fram kampanjen #mångfaldsomstrategi, vilken syftar till en breddad rekrytering inom försvars- och säkerhetsbranschen. Som ledare är han lojal, ambitiös och inkluderande. Han tror på ett samhälle där säkerhet är en demokratisk förutsättning för alla att skapa en trygg tillvaro!”

Framtidens Säkerhetstalang delas ut av Företagsuniversitetet och Aktuell Säkerhet i samarbete med ASIS och ASIS Young Professionals.