Årets Säkerhetsprofil: Nominerad nr 1

2018-02-21 Lotta Eriksson

Nu kan Företagsuniversitetet och Aktuell Säkerhet stolt presentera den första nominerade till den prestigefyllda titeln "Årets Säkerhetsprofil 2018": Christina Boman!

Christina arbetar som säkerhetschef och informationssäkerhetschef på Uppsala universitet och har gjort det i fem och ett halvt år. Hon har en bakgrund inom Försvarsmakten samt länsstyrelsevärlden och har jobbat statligt i nästan 30 år.

På Uppsala universitet arbetar hon med fysisk säkerhet, informations/IT-säkerhet och kris- och kontinuitetshantering. Samverkan med övriga samhället i kris och civilt försvarsfrågor har ökat det senaste året. Uppsala universitet har cirka 45 000 studenter och cirka 6 000 anställda.

Juryns nominering lyder:
Christina Boman – en säkerhetschef med stort S och innerlig vilja att bygga säkerhet. Hon har på bara ett par år skapat en stabil, strategisk och systematisk säkerhetsorganisation på Uppsala universitet och tacklar allt från forskningsspionage och pensionärer som stjäl sticklingar från trädgårdarna på universitetsområdet till hemvändande IS-sympatisörer. Hennes omvittnade engagemang, kompetens, professionalitet och inställning att ”kraften kommer underifrån” utgör bilden av en sann säkerhetschef i tiden.

I juryn sitter:

Jenny Persson, Aktuell Säkerhet