35 personer antagna till Säkerhets- och trygghetskoordinator

2020-06-12 Lotta Eriksson

Över 130 personer sökte Säkerhets- och trygghetskoordinator som startar den 17 augusti i Stockholm. I dag får 35 av dem det glada beskedet att de blivit antagna till den eftertraktade utbildningen.

– Vi har haft fler sökande än någonsin till de 35 platser vi kan erbjuda, konstaterar Företagsuniversitetets YH-chef Daniela Lannsjö.

– Dessutom har kompetens- och erfarenhetsnivån hos de sökande varit otroligt hög den här gången, högre än tidigare, så vi förstår att många blir besvikna i dag när de får besked om att de tyvärr inte har kommit in.

Säkerhets- och trygghetskoordinator är en tre terminer lång Yh-utbildning som ger 300 Yh-poäng och som förbereder de studerande för en karriär som exempelvis säkerhets- och trygghetskoordinator, säkerhetssamordnare, säkerhetskonsult, säkerhetschef, beredskapssamordnare, projektledare inom säkerhet och trygghet eller säkerhetsledare vid evenemang.

– Vi är förstås väldigt glada och stolta över att våra Yh-utbildningar är så eftertraktade, säger Daniela Lannsjö.

– Vi vet att många söker hit sedan de har fått rekommendationer av personer som har gått eller går någon av våra tidigare utbildningar och som nu är yrkesverksamma inom säkerhet i offentlig sektor eller i näringslivet.

– Det är förstås ett kvitto på att utbildningarna håller hög nivå och faktiskt leder till bra arbeten.

Fler kurser finns att söka

Företagsuniversitetet kan även erbjuda tre Yh-kortkurser, med start i september och oktober. Det är Cybersäkerhet på 15 Yh-poäng, Ledning och samordning av informations- och cybersäkerhet på 32 Yh-poäng och Säkerhetstekniker på 36 Yh-poäng.

Utbildningarna vänder sig till personer som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, utvecklas i karriären eller gå vidare till nya arbetsuppgifter. Det går att kombinera utbildningen med sitt ordinarie arbete.

Företagsuniversitetet är en av landets ledande anordnare av vidare- och Yh-utbildning och har nischat sig inom säkerhet sedan 1992. Företaget grundades 1982 och ägs av Stiftelsen Kursverksamheten vid Stockholms Universitet.

För ytterligare information kontakta Daniela Lannsjö

Läs mer om Företagsuniversitetets Yh-utbildningar här