30 personer antagna till yh-kortkursen Säkerhetsskydd

2020-10-26 Lotta Eriksson

I dag får 30 personer besked om att de har antagits till Företagsuniversitetets korta yh-utbildning Säkerhetsskydd.

Över 60 personer har sökt den korta yh-utbildningen Säkerhetsskydd som startar redan den 2 november. I dag får 30 av dem det glada beskedet att de blivit antagna till den eftertraktade utbildningen.

– Vi är extra glada att kunna erbjuda den här kortkursen när både behov och intresse är så stort, säger Företagsuniversitetets yh-chef Daniela Lannsjö.

– Nivån på de som sökt utbildningen är mycket hög och vi har gjort ett urval baserat på yrkeserfarenhet och tidigare utbildning.
Utbildningen genomförs på distans och består av åtta lärarledda kursdagar och sju självstudiedagar.

Följande kurser ingår i utbildningen:
•    Introduktion till säkerhetsskydd
•    Säkerhetsskyddsplanering
•    Personalsäkerhet
•    Fysisk säkerhet
•    Informationssäkerhet

– Det är spännande att Myndigheten för yrkeshögskolan nu har öppnat för korta yh-utbildningar som går att kombinera med sitt ordinarie arbete. Många av de som sökt den här gången har tidigare deltagit på våra öppna utbildningar inom säkerhet, säger Daniela Lannsjö.

– Just nu har Företagsuniversitetet nio yh-utbildningar inom säkerhet igång med över 220 studerande, det är otroligt glädjande för säkerhetsbranschen.

Utbildningarna vänder sig till personer som behöver förnya sin kompetens för att behålla sitt arbete, utvecklas i karriären eller gå vidare till nya arbetsuppgifter. Yh-verksamheten är en del av Företagsuniversitetets erbjudande inom säkerhet.