Livslångt lärande, generella kunskaper och insikter utöver det vanliga

Hur arbetar ni med kompetensutveckling idag och hur tänker ni framåt?

2022-08-17 Marlene Berglund

Bristen på kompetens är stor idag och fokus ligger på upskilling, reskilling och rekrýtering. Vi har frågat Marie Hallander Larsson, HR-direktör på Akademiska Hus, Marcus Hjärtsjö, chef på Länsförsäkringar, Pino Roscigno, marknadschef på Stadium och Sanna Thomassen, avdelningschef och Risk Manager  WSP hur de arbetar med kompetensutveckling idag och hur de tänker framåt.

"Vi har ett nyfikenhetskonto" - Marie Hallander Larsson:

- Inom ramen för vår Nyfikenhetsstrategi erbjuder vi ett riktigt stort smörgåsbord av tillfällen till lärande. Den innehåller allt från traditionellt lärarledda utbildningar fysiskt till digitala seminarier, bokcirklar, stipendium, Storartade Medarbetarprogram, projektuppdrag, fadderskap och nu till sommaren introducerar vi också ett Nyfikenhetskonto i all sin enkelhet. Inom ramen för Nyfikenhetsstrategin ligger också mängder med aktiviteter i vardagen som syftar till att öka nyfikenhet och lärande - hur vi utvärderar saker vi gör och lär oss av det inför framtiden, enklare poddar i riktade ämnen, goa exempel, interna lärare - ja det finns massor av tillfällen för att skapa nyfikenhet som är en superviktig drivkraft för utveckling. Det är tack vare den vi har utvecklat vacciner, upptäckt planeter och uppfunnit annat som är vardag idag.

"WSP University erbjuder olika typer av utbildningar" - Sanna Thomassen:

- Vi försöker arbeta aktivt med kompetensutveckling av vår personal. Både på individuell nivå, gruppnivå och företagsnivå. Vi har ett internt ”utbildningsorgan” som kallas WSP University där erbjuds såväl e-learningutbildningar som lärarledda varianter. Interna utbildningar men också externa. En del är obligatoriska, andra valbara och vissa står på önskelistan och får hanteras i samråd med chef t.ex. i samband med medarbetarsamtal och framtidsplanering.

"Vi prioriterar alltid kompetens vid varje ersättningsrekrytering" - Pino Roscigno

- Vi har valt att prioritera vid varje enskild ersättningsrekrytering som vi gör så att vi hela tiden utvecklas. Är det samma kompetens vi behöver eller har behovet förändrats sedan sist? Vissa roller utvecklar vi internt, andra tar vi in externt ifrån.

"Kompetens är i fokus hos oss!" - Marcus Hjärtsjö

- Kompetens är i fokus hos oss! Vi har precis ställt om verksamheten till ett mer lean-agilt arbetssätt och i den modellen är kompetensutveckling central. Det är den högst prioriterade frågan i varje iteration (sprint/period) och vi letar ständigt efter kompetens-gap som vi kan stänga. Kompetensutveckling måste få vara prioriterad även om det inte är lätt att hitta tid till det i en stressig vardag.

Kontakta oss gärna!

Om du är intresserad av att diskutera ledarskap och kompetensutveckling, om ni planerar att genomföra ett större eller mindre ledarutvecklingsprojekt eller vill veta mer om våra ledarskapsutbildningar välkommen att höra av dig till Fredrik Brifors på telefon 073-5886675 eller via e-post fredrik.brisfors@foretagsuniversitetet.se.

Fredrik