Executive Assistants

Vilka läser bloggen?

2016-02-09 Mia Frost

Det har nu gått 8 månader sedan jag senast bloggade. Min målsättning denna gång är att korta mina inlägg, vi får väl se hur det går med det, jag hade svårt redan på skoltiden att författa mig kort och värst var när läraren sa att man bara fick skriva EN A4-sida. Det är som bara orden kommer till mig utan ansträngning alls.

Även om jag just skrev att orden flödar utan större ansträngning så tar det ändå sin lilla tid att föra in texten i systemet och tiden till att få det gjort.
Jag har funderat en del på hur många som läser bloggen. Tänkte mig på en liten egen marknadsundersökning här för Er kära läsare:

1. Hur ofta läser du bloggen?
  2. Har du en rutin? ex. varje morgon.
  3. Vad skulle du vilja höra mer om från "bloggarna"?

Se så, in och kommentera.

Helg vs vardag
För mig är det otroligt viktigt med balans mellan arbete och fritid. Jag försöker få till något som känns vettigt på helgen för att den ska kännas meningsfull och viktigast av allt är tid med min make och dotter. Vardagarna är så tighta det mest handlar om att få till det vardagliga som vad ska vi äta? är läxorna gjorda? hinner vi till stallet? orkar vi? Helgen som var bjöd på ridkurs för dottern, bägge dagarna, provridning av ny häst, stallskötsel för stallets alla hästar (6), god mat & dryck samt mellomys! Det är så mycket enklare att gå in i en ny vecka med laddade batterier.

Ny vecka, får se vad den bjuder på
Börjar dagen med lite inköp hos vår hyresgäst ICA. Kaffet är slut, det får bara inte ske! Jag är en kaffeslukande person (så även CFO).Kaffe måste alltid finnas. Vidare till Nelins Café & konditorier för att handla smörgåsar, två av mina tre chefer har externt möte. Därefter blev det kaffe och smörgåsar för resten av oss vårt interna  gäng (totalt 5 personer), det är min varje-dag-rutin att jag gör kaffe och smörgås till vårt gäng. Sedan började dagen vid datorn, gå igenom mejlen, läser branschens nyhetsbrev för att vara up-to-date, läser igen vår medierapportering vilket är superviktigt för att jag  ska kunna vara inställd på en eventuella samtal som kan landa hos informationschefen. Mer kaffe! Uppdatering av kontaktuppgifter till våra dotter- och intressebolag  till vår kommande årsredovisning. Bolagen är följande:

org-schema10-en

Hantera insamling till två anställda som fyller nästa vecka. Vad ska handlas? när ska firande ske? Publicerade en nyhet på vårt intranät, vi kommer i veckan gå över till nytt intranät, det kändes extra skönt idag när jag åter igen svor över att systemet inte tar rätt typsnitt enligt vår grafiska profil, trots att jag städat texten. Det nya intranätet är så mycket smidigare och minskad friktion är verkligen att föredra i de vardagliga sysslorna. Release av nya intranätet är på onsdag! Vår kommunikatör och projektgruppen har gjort ett fantastiskt jobb. Kommunikatören och jag hade tänkt oss en liten snabbkurs i iMovie men beslöt oss för att skjuta på det till onsdag, känns viktigt att hänga med i utvecklingen.

Nätverkslunch
Jag har skrivit det förr, hur viktigt det är att "nätverka", och måndagen lunch var bokad med mina motsvarigheter på Ståhls och Stadium. Vi har så mycket utbyte av varandra och förståelse för varandras roller. Vi pratar också en del förtroligt med varandra och detta värdesätter jag otroligt mycket. Vi sågs i kvarteret Knäppingsborg och avslutade med ett besök på Ståhls nya kontor. Även om lunchen tog lite längre tid än en timme så var det värt det!

Veckans uppgift
- Slutföra uppgifter!!
Jag har en förmåga att göra 15 saker samtidigt vilket jag oftast upptäcker när jag ska gå hem, många filer, websidor och uppgifter som måste avslutas innan jag kan gå hem. Det kommer annat emellan hela tiden. Jag skulle säga att det är extra viktigt att lägga en stund, förslagsvis i slutet av dagen, reflektera över vad man gjort under dagen, många gånger är man så splittrad mellan uppgifter och när man summerar dagen så förstår man också varför den gått så fort.  När det är som mest att göra är mitt block min räddning, här skriver jag upp saker som inte får falla mellan stolarna. När jag var ny i rollen som assistent använde jag post-it-lappar det blev förstås ohållbart och rätt rörigt, småler lite när jag tänker på den tiden. Ad-hoc saker hamnar ofta på post-it och det känns otroligt skönt att kasta dessa och inte blicka tillbaka. Blocket däremot är som en liten bibel att komma tillbaka till, sa hon som inte är religiös.

Allt handlar egentligen om kontroll, jobbet blir så mycket roligare då. Vad är ditt knep i vardagen när många uppgifter hopar sig samtidigt?