Executive Assistants

Utbildning är inte bara workshops och lärarledda lektioner

2019-09-02 Anna Malmström

Du kanske tror att fem dagar fullproppade av workshops och lektioner är allt utbildningen bestod av. Nej, det var så mycket mer. Arbetspassen blandades med studiebesök och min personliga favorit var besöket i House of Parlament där vi fick en guidning av denna, maktens boning. Det var nästan lite högtidligt att stå på samma plats som jag sett Theresa May, stå på i TV så många gånger.

House of Parlament

Bara att tillbringa dessa dagar med sådana fantastiska kollegor och utbyta erfarenheter gör att jag har fått med mig en otrolig mängd kunskap, som inte kan läras ut av någon annan. Att få ta del av andra assistenters erfarenheter är mycket värt. Vi umgicks mycket intensivt och tack vare det fick vi många tillfällen till diskussioner om vårt yrke, hur olika arbetet kan vara och vad vi behöver utveckla för att finna vår roll i den digitala framtiden.

Dessutom träffade vi IMA England en kväll. En mycket trevlig kväll med IMA-kamrater och god middag på Restaurang Aquavit. Även här hann vi avhandla assistenternas yrke, skillnader i kulturer och framför allt en hel del skratt. Elizabeth Wakeling, ordförande för IMA UK, höll ett föredrag om ledarskap. Att även vi som är ledarens högra hand behöver kunna en del av den ädla konsten för att kunna stötta våra chefer.

Ett besök i London utan musikal är lite torftigt så några av oss gick på School of Rock. En härlig musikfylld kväll, som inleddes med ett traditionellt pubbesök.

Sista kvällen åt vi en utsökt middag på Restaurang Gaucho, där fick vi smaka den sanna argentinska smaken på kött. Ett utsökt kök och kvällen var ”sista natten med gänget” så även om via hade varit duktiga och sovit och studerat mycket tidigare blev det en mycket sen kväll för några av oss. En sen men kul kväll!

Innan vi åkte hem på söndagen åt vi en gemensam lunch på klubben. Lunchen var en äkta engelsk söndagslunch med yorkshire pudding och allt.

Sammanfattningsvis hade vi fantastiska dagar i London.  Att få tillbringa dagar med fullblodsproffs inom assistentkåren, gör att man känner sig otroligt upplyft.

Det finns en sägen, den som är trött på London är trött på livet, och det sammanfattar att i London kan man aldrig ha tråkigt.

Maria Cirillo, Management Assistant till Operation Manager på ABB Robotics AB i Västerås.