Executive Assistants

Spännande läsning….

2018-06-11 Helen Ekdahl

I fredags fick jag nästan hicka när vår ordförande i IMA Sweden (International Management Assistants) utlovade spännande läsning om utbildning och lärande. Ingen press alls. Puh! Jag är verkligen ingen expert på området men jag lovade för ett tag sedan att beskriva den utbildning vi skapat för assistenterna på Alfa Laval där jag jobbar.

Skall erkänna att det varit en lång process och att det kräver beslutsamhet och åtminstone en stark supporter i koncernledningen. Men låt oss börja från början.

Jag tror året var 2013 när jag var på EUMAs seminarie (fd IMA) i Göteborg där några assistenter från Volvo beskrev deras egna globala utbildning. De talade om sitebesök över hela världen, ett projekt de driver under hela utbildningen parallellt med sitt jobb, presentationer av koncernledningen och otroliga föreläsningar. Det var och är en stor satsning från företaget. Wow! Ja, jag tror alla assistenter som var där var imponerade och t.o.m. lite avundsjuka. Det var så imponerande men också en hög prislapp vilket gjorde att idén om en egen utbildning bara lades i bakhuvudet.

Så rullade åren på och som medlem i IMA deltog jag på olika seminarier, nätverksträffar och föreläsningar av hög kvalitet. En egen intern Alfa Lavalutbildning hanns inte funderas så mycket på.

Men efter några år kom den upp till ytan igen. Jag och mina 2 kollegor har, förutom IMA, några mindre nätverk. Ett med assistenterna på Universitetet i Lund. Vi har väldigt olika jobb och förutsättningar p.g.a. av statlig respektive privata näringslivet men vi satt och diskuterade just vidareutbildning. De har kontakter inom forskarvärlden och hur många experter som helst inom lärande och utbildning på sin arbetsplats. Nog skulle de bara kunna ringa några och få till egna specialanpassade utbildningar? Vad har vi själva för kompetens internt? En frö började gro lite i bakhuvudet på oss alla tre.

Ett annat nätverk vi har är tillsammans med Tetra Paks assistenter. Vi är 2 stora bolag i Lund som en period var sammanslagna så det var naturligt att vi skulle träffas och diskutera hur vi jobbar och ge varandra tips. Det visade sig att de kört en pilot internt för sig själva på jobbet och vi fick med oss lite material att kika på.

2016 presenterade Karin Karlsson från Tetra Pak deras pilot för vårt assistentnätverk på jobbet och det blev lite av en kickoff för vår pilot… Får väl sluta där för att hålla uppe den utlovade spänningen….