Executive Assistants

Retorik

2015-03-09 Ulrika Forsman

Jag är tillbaks och bloggar denna vecka för EUMA Sweden och Företagsuniversitetet. I dag tänkte jag berätta om det senaste seminariet jag besökte.

Det var i fredags jag besökte ett seminarium på Vår Gård. Det var retorikexpert Camilla Eriksson som lärde oss vad vi bör göra för att nå fram med vårat budskap. Som person var Camilla spännande då hon är utbildad operasångerska och lärare i No ämnen. Som lärare hade hon jobbat i åtta år i England. I sin nuvarande roll som retorikexpert blir hon ofta anlitad för olika uppdrag som talskrivare och retorisk coach.

Vi fick ta del av en lista med 19 steg i vad vi ska tänka på då vi kommunicerar. Hon gav oss även en liten att tänka på lista för att delta i mingel.

När det gäller mingel tipsen var de som följer.

• Mingel ska förberedas tänk före - under - efter
  • Ta reda på vika deltagarna är, vilka vill du skapa kontakt med på minglet
  • När du kommer till minglet söker du smidigt upp dem du vill få kontakt med tala om för personen varför du vill mingla just med denna. Kan tex vara någon du följer på twitter som du tycker har intressanta inlägg eller någon du tycker har intressant biografi. Låt personen känna sig sedd och bekräftad.
  • Lyssna, om personen tycker att du verkar intressant ställer den frågor så ta för vana att lyssna.
  • Om du ser personer som vore träffas, för ihop dem.
  • Fastna inte upp då du minglar, det är meningen att du ska prata med många.
  • När det är dags att gå vidare tacka för samtal och önska lycka till!
  • Om det delas kontaktuppgifter och ni bestämmer att höras av, hör av dig!!

Det bästa citat som Camilla sa under föreläsningen var direktöversatt men kan tålas att upprepas.

"Sluta tala innan publiken slutat att lyssna."

Tycker du att detta låter intressant? Camilla hittar du här http://www.retorikiska.se/

Vår Gård ligger fantastiskt vackert, de har fina lokaler och en helt otrolig konstsamling. Kolla in konstsmidet på räcket nedan!

Fina lokaler på Vår Gård