Executive Assistants

Ny vecka - nya utmaningar

2016-04-04 Marlene Berglund

Den här veckan har vi som vanligt en härlig blandning av kurser och kursdeltagare i huset. Idag har vi bl.a. Ekonomi för chefer och projektledare, Grundkurs i löneadministration och HR-chefsutbildningen och jag ska ta emot två nya kursledare och introducera kursen Strategisk kompetensförsörjning som har premiär idag. Senare i veckan kommer våra vänner assistenterna hit för att gå Möten och protokoll och Assistenten som kommunikatör (mer om det senare i veckan). Jag som jobbar "bakom kulisserna" i vanliga fall tycker det är jätteroligt att gå ut i lokalerna och känna energin som finns när kursledare och deltagare är här hos oss. Och känna glädjen i att de kurser jag har utvecklat, skrivit program och säljtexter till blir verklighet.

Företagsuniversitetets utbildningar vänder sig till många olika målgrupper: chefer och ledare, medarbetare på kommunikations-/marknadsavdelningen och på ekonomiavdelningen, säljare och inköpare och personer som jobbar med säkerhet - och naturligtvis assistenter. Den målgrupp som står oss allra närmast är ni assistenter. Vi har ett nära samarbete med EUMA, framförallt vad gäller utveckling av kurser och konferenser, men vi har också glädjen att få vara med i arbetet med att höja yrkesrollens status, bl.a. genom att dela ut priset Office Professionals Award och den chefsenkät (om hur cheferna ser assistentrollen idag och i framtiden) som vi har genomfört tre gånger hittills.

Ofta kommer nya kursidéer till i våra möten med EUMA eller när vi har assistenter på kurs eller konferens hos oss. Idén till den nya kursen Digital kompetens för assistenter dök upp i ett möte. Jag kontaktade Albert Lannerstad, som är vår meste och bäste kursledare inom området, och bad att få ett bollplank från EUMA för att vi skulle kunna ringa in rätt behov. Det blev Monica Ohlson från Strålfors. Programförslaget bollades fram och tillbaka några gånger och i februari hade vi ett färdigt program. http://www.foretagsuniversitetet.se/Utbildningar/Kurser-och-konferenser/Digital-kompetens-foer-assistenter

En ganska snabb process. Medan utbildningen Executive Assistant - masterclass är resultatet av mycket arbete, många möten och samtal, en kontinuerlig omvärldsbevakning och återkommande analys av chefsenkäten. Executive Assistant följer sin tid och ser aldrig helt likadan ut från gång till gång. Till höstens omgångar har vi ny huvudkursledare och har t.ex. bytt ut Praktisk utredningsmetodik mot Projektledning.

Det var allt för idag. Jag önskar dig en trevlig och utvecklande arbetsvecka!