Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Mejl, uppgifter, kalender - dags att börja

2018-11-02 Anna Malmström

Om du har följt mina tidigare inlägg här på bloggen så har du fått grunden till hur jag arbetar för att hålla en hyfsat strukturerad arbetsdag. Den ”praktiska delen” innehåller faktiskt bara mejl, uppgifter och kalender. Den ”mjuka delen” innehåller ett bra förhållningssätt med chefen, veta hur jag och mina närmaste kollegor fungerar samt min egen inställning till, i princip, allt. Återigen, det finns inget sätt som passar alla människor. Men kanske du kan hitta något litet tips som passar för dig.

De två kommande veckorna fortsätter jag blogga och ger då lite mindre tips/kom-ihåg-grejer inom de områden ni redan fått presenterade. Preliminärt hittar ni nya inlägg på tisdagar och fredagar.

Idag är det fredag, halvdag för många och strax helg…. Vi gör inte blogginlägget mer komplicerat än så här.

Mitt tips till dig

Om du vill börja ändra arbetssätt och anamma samma rutiner som mig, börja med en sak. Kanske börja med att kolla mejlen på bestämda tider. Därefter börja med att lägga in uppgifter i kalendern, för att till sist börja färglägga kalendern.

Ja, det finns perioder då jag blir alldeles matt och färgkoder och annat bara skiter sig. Så okej då, bryt ihop och kom igen. Men det är som med alla andra vanor, när de blir tillräckligt starka faller man tillbaka i dem. När jag kom tillbaka efter årets sommarsemester var min kalender väldigt grå och ostrukturerad. Det tog någon vecka innan jag var tillbaka till den vanlig färgglada kalendern. Och när något sådant händer tänker jag alltid ”Men varför… VARFÖR…. Slutade jag med färgkodningen och uppgifterna!?!?!?”

Ha en riktigt härlig helg!

 

Livet är ju inte bara jobb. Här är en länk som är lite tänkvärd om hur du prioriterar HELA din vecka.

Konsten att prioritera - Isabel Boltenstern