Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Måndag och 8 år som aktiv

2016-05-03 Lillemor Karlsson

När jag började arbeta för vår VD och koncernchef kände jag mig lite osäker och fram för allt ensam i min roll. Min företrädare hade slutat och jag fick börja treva mig fram som assistent. Med stor respekt för människor, och givetvis också dåligt självförtroende i den nya rollen, kände jag ett starkt behov att hitta andra personer i min yrkesroll.  Så kom EUMA in i mitt liv. 

Jag förstod snabbt att jag skulle få bäst utbyte av mitt medlemskap som aktiv på något sätt. När jag fick frågan om att vara regionansvarig för South blev svaret ja. Min chef tyckte också att detta var ett bra sätt för mig (och honom) att jag skulle bredda mitt nätverk (och därigenom även hans) och samtidigt jobba med frågor som är viktiga i yrkesrollen, hålla sig a´jour med omvärlden och växa i min roll.

Sen rullade det snabbt på !

När man är regionansvarig i någon av de fyra regionerna i EUMA Sweden, sitter man även med som ledamot i den svenska styrelsen. Med ca 4 fysiska träffar per år driver styrelsen frågor för att synliggöra yrkesrollen samt erbjuda möjligheter till utveckling genom insikter. Vi genomförde och analyserade enkät kring våra medlemmars förhållande i och till jobbet. Vi gjorde en viktig marknadsanalys om effektivaste sättet att kommunicera vid nyrekrytering för EUMA. Denna bidrog senare till att vi fick fokus på rekryteringen, en tävling med "gamification"  (= aktivitetsbaserat lärande) som gav medlemmarna både insikt i nya stimulerande verktyg för aktiviteter SAMT att vi fick 24 nya medlemmar. Ett samarbete med GreenHatPeople som lärde oss mycket www.greenhatpeople.com . Vi anordnade att alla regionerna i EUMA sprang vårruset - hälsa är ju också ett mycket viktigt inslag i att må bra på jobbet. På Mötes- och Eventmässan stod även två av våra regioner och pratade om vårt nätverk och även här synliggjorde vi vårt yrke och gjorde även ett samarbete med SBTA (Swedish Business Travel Association)  www.sbta.se  Många fina samarbeten gjordes med företag(sk. corporate members) till EUMA, vi utvecklade tillsammans med Företagsuniversitetet nya utbildningsprogram för assistenter https://se.euma.org/?page=61463#tab8  där många av våra medlemmar var aktiva i utveckling av innehållet. Vi fortsatte samarbetet för priset "OfficeProfessionals Award" http://www.officeprofessional.se/  tillsammans med både Företagsuniversitetet och Choice Hotels  https://se.euma.org/?page=61463#tab2  och ett utökat samarbete startades med Inhouse, som är specialister på att rekrytera bl.a.  Management Support Professionals https://se.euma.org/?page=61463#tab12.

 

Vad vill jag ha sagt med allt detta ?

Jo - att samarbeten och drivkraften i vad vi kan skapa tillsammans är så häftigt!

Du kan gå på många inspirationsföreläsningar och bli duktig teoretiker men när vi börjar samarbeta mot gemensamt mål lär vi oss yrkesrollens viktiga komponenter:   kompromissa, tänka nytt,utveckla processer och förbättra rutiner, läsa av andra och analysera omvärlden.Vi växer i vår yrkesroll och lär oss manövrera i livet.

Stolt!

Så när jag efter 8 år reflekterat över resan från medlem till regionansvarig, vidare till viceordförande och senare 4 år som ordförande blir jag otroligt stolt över vad allt detta lärt mig och andra.

Vi kan om vi kämpar för det, vi jobbar åt samma håll och lägger ner tid.

Tid som du investerar i dig själv och dina förmågor.

Tid för att växa som assistent och som person.

 

Imorgon tänkte jag reflektera över kriser - spännande och lärorikt.