Executive Assistants

Måndag - NY CHEF

2016-05-23 Maria Riscado

Idag var en väldigt speciell dag. Jag fick en ny chef!!

Att vare en duktig assistent definieras till största del av hur man samarbetar med sin chef, så valet av chef är jätteviktigt eller hur? Nu väljer ju assistenten allt som oftast inte chef, utan chefen väljer assistent.....men är det verkligen så? Har assistenten en möjlighet att påverka valet av chef? Nej, inte i rekryteringsprocessen, eller väldigt begränsad möjlighet att påverka i så fall. Men nu, så här efter 20 år som chefsassistent, så skulle jag vilja uppmana alla mina kollegor som inte varit i yrket lika länge, jobba inte kvar med en chef om det inte känns som detta kan utveckla dig som assistent och medarbetare. Arbetslivet blir som bäst om det är en lagom balans av att känna att man är rutinerad på det man gör och att man får lyckas när man ger sig i kast med nya saker, det är då man känner att man växer och utvecklas i sitt yrke.

Jag har varit otroligt priviligierad, under alla dessa år (med ett enda undantag) har jag haft förmånen att bara jobba med riktigt bra chefer! (undantaget var otroligt lärorikt och det som föranleder min uppmaning till mina yngre kollegor!) Min senaste var en verkligen bra chef och utvecklande att jobba åt som assistent. Det var givetvis en sorg att förlora en så bra chef men med tanke på att han gick till något han själv valt och som tillät också honom att växa som chef och människa så unnar jag honom verkligen den resan.

Under de senaste 2 månaderna har jag assisterat en tillförordnad chef, en tidigare ledningskollega och det har också fungerat väldigt bra! och att inte behöva lära sig en helt ny chef direkt efter en favoritchef lämnar.....Övergången har varit lite mindre dramatiskt då man går från något upparbetat och intrimmat till något som ändå är ganska familjärt. Så att idag få meddela at min tillfällige chef Janne nu faktiskt blir min permanenta chef och vi kan jobba med ett längre perspektiv gör mig väldigt glad och jag känner att det inte kunde bli en bättre lösning för mig som assistent!

En ny chef är alltid en omställning men det underlättar att man redan från start börjar med en riktigt god känsla i magen!!

…en bukett med liljekonvaljer från trädgården att hälsa min nye chef välkommen!