Executive Assistants

Jakten på kursledare

2016-04-05 Marlene Berglund

En del av vårt arbete är att hitta de allra bästa kursledarna till våra kurser. Och att hitta spännande och aktuella föreläsare till konferenserna. Vi blir ofta kontaktade av konsulter som gärna vill jobba med oss, men egentligen vill vi allra helst ha kursledare som fortfarande jobbar med det de ska utbilda i, det vill säga chefer som utbildar i ledarskap, kommunikatörer i kommunikation och HR-chefer som utbildar i HR. Vilket gör att vi t.ex. i "Kommunikatörsutbildningen" har marknadschefen på Cygate och kommunikationsdirektören på Ving som kursledare.

När det gäller våra assistentutbildningar tycker vi att det är viktigt att kursledarna inte bara känner till era kunskapsbehov utan även er yrkesroll och arbetssituation. Vi vill att de ska presentera sitt ämne med assistentperspektivet, vare sig det handlar om ledarskap, kriskommunikation eller organisationskultur. Därför brukar vi oftast sätta även erfarna kursledare i kontakt med någon från EUMA innan de har sin första kurs för assistenter.

Hur hittar vi då våra kursledare, när de inte själva kontaktar oss? Som tur är har vi ett väldigt stort kontaktnät (vi har ju funnits ända sedan 1982) och ett gott rykte, vilket ofta gör att vi kan börja nysta i någon tråd som sedan leder oss vidare till rätt person. Idag jobbar vi naturligtvis mycket med sociala medier, framförallt LinkedIn. Det har verkligen underlättat rekryteringsarbetet. Eftersom många vill jobba hos oss brukar vi lyckas locka hit de allra bästa. Men ibland har vi en ny kursidé där det kanske inte finns någon erfaren kursledare som redan har hållit just den kursen, men som har expertkunskapen och egen erfarenhet. Då brukar vi ge pedagogisk coaching med vår pedagogiska expert Sofie Nylén. Tillsammans går de igenom kursens upplägg, diskuterar relevanta övningar och dokumentation. Vi brukar också bjuda in (för oss) nya kursledare till ett introduktionsseminarium där vi berättar hur vi vill att våra kurser ska vara och ger pedagogiska tips och goda råd. Dessutom bjuder vi några gånger om året in våra kursledare till seminarier för att uppdatera deras kunskaper om allt från t.ex. bra bilder i PowerPoint och storytelling till de senaste pedagogiska rönen.

Idag ska jag försöka få tag på en ny kursledare i rekrytering till HR-assistentutbildningen. Jag har redan fått några tips som jag ska undersöka.

Mer från Företagsuniversitetet i morgon! Ha det gott!