Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Hållbarhet ur tre perspektiv

2020-02-21 Marlene Berglund

Hållbarhet är allt viktigare ur varumärkesperspektiv och assistenter får inte oväntat en roll i det arbetet. Det blev tydligt under en föreläsning om hållbarhet ur tre perspektiv, på konferensen Vidgade Vyer 2020.

Erik Elfvingsson Heden

Alla varumärken, företag och organisationer, måste vara hållbara för att överleva. Det framkom när Erik Elvingsson Hedén från Sustainable Brands/SB Insight, berättade om resultaten i ”Sustainable Brand Index” på Vidgade vyer. Det är en studie som görs årligen sedan tio år och som visar hur man som företag uppfattas inom hållbarhet.

Studien bygger på intervjuer med 58 000 respondenter i Skandinaven och några andra europeiska länder, totalt representeras 1400 varumärken.

- Tidigare var försäljningen den viktigaste frågan för de flesta, men i dag hänger hållbarhet ihop med varumärket, det är integrerat, förklarade han.

Studien visar att alltfler svenskar generellt pratar om hållbarhet och att intresset har ökat de senaste åren. Det kan delvis förklaras av klimatmöten och ”Greta-effekten”.

- Samtidigt ser vi att de flesta vill bli bättre än de är idag inom hållbarhet. 73 procent pratar om hållbarhet i Sverige men bara 43 procent agerar. Det vill säga att de har gjort något specifikt, en symbolhandling, som till exempel att de anställda flyger mindre, förklarade Erik Elvingsson Hedén.

Chefernas drivkrafter för att prioritera klimat och hållbarhet är:

  • Långsiktighet - säkerhet
  • Positiva varumärkeseffekter
  • Förtroende
  • Bättre kvalitet
  • Nå egna målsättningar

Apoteksbranschen uppfattas som mest hållbar och associeras med hälsa och ansvar, liksom dagligvaruhandel, hotell, el, värme och livsmedel. IKEA toppar listan över de varumärken som anses vara mest hållbara i Sverige medan spelbolagen ligger på botten av listan.

Frederick Timour

Mer pengar i att vara hållbar än inte

Modeindustrin påverkas i hög grad av hållbarhetsdiskussionerna och oftast pratar man om produktion och material. Fredrik Timour från Moderådet, Swedish Fashion Council, menar dock att det egentligen är volymerna som är det största problemet och beskrev kort hur man måste arbeta för att få en mer hållbar verksamhet.

- Modeindustrin har alltid sett likadan ut – det måste vi ändra nu genom en digital affärsmodell där man kanske exempelvis kan ”abonnera” på kläder. Folk är inte lojala längre; de vill ha content, sade han vidare och beskrev olika hållbarhetsprojekt som pågår inom industrin.

- Det finns mer pengar i att vara hållbar än att inte vara hållbar, summerade han.

 

Hållbarhet ur chefsassistentens verklighet

Så - hur hamnar det här i assistenternas knä? Det förklarade Sofie Koark, Executive Assistant på Academic Work.

- Vi har chefernas öron och medarbetarnas uppmärksamhet och det finns forskning i dag som visar vikten av hållbarhet för ett företags överlevnad. Den kan vi visa på.

- Vi är många assistenter globalt och om alla börjar tänka på hållbarhet när vi bokar resor och väljer tåg istället för flyg och beställer mer vegetarisk/vegansk mat i stället för kött vid events så gör vi avtryck.

- Dessutom kommer det in yngre medarbetare och de är ofta engagerade i hållbarhetsfrågor och värderingar. Då är vad koncernledning gör och bjuder på ett "statement".

- Att ändra beteende kan vara känsligt, men viktigt. Det finns ett stort värde i att vara ett företag som arbetar noggrant och intensivt med hållbarhet, eftersom de flesta vill jobba i ett företag med sunda värderingar. Ett schysst företag är viktigare än lönen. 

Sofie Koark

Sofie Koarks tips till alla kollegor där ute är:

  • Titta på vad du gör i din roll som påverkar. Du bokar resor, arrangerar event, gör upphandlingar med researrangörer och eventarrangörer, beställer catering och mycket annat. Fundera till exempel över om du verkligen ska köpa plastflaskor till ett event.
  • Visa och berätta att ni har det här mindsetet och att ni har det med i alla beslut ni tar. Det ger ringar på vattnet både internt och externt.
  • Hjälp cheferna att bli medvetna om att allt de gör syns mycket mer än de tror, det de gör blir viktiga symbolhandlingar. Argumentera och förklara att andra företagsledare exempelvis åker tåg.  
  • Visa upp och bryt vissa sociala normer.
  • Visa på goda exempel!