Executive Assistants

Framtiden ser ljus ut - Rapport från IMA Annual Conference

2019-11-22 Marlene Berglund
Geneve

I oktober deltog Företagsuniversitetet i IMA:s (International Management Assistants) årliga konferens, 2019 arrangerat i Genève, Schweiz. Under totalt fyra dagar samlades Executive Assistants från Europa och världen för att, via internt och externt arbete, stärka och modernisera rollen, och alla medlemmars plats i arbetslivet.

Bland de medverkande på scen fanns bland andra svenska Ishtar Touailat (grundare av Futuristas), innovationsexperten Lars Sundmann (tidigare CFO på Procter & Gamble) och Thierry Geerts, författare och chef för Google i Belgien.

“Future Skills” – ett samlingsnamn för kompetenser som tros vara mindre sårbara (och således mer värdefulla) på framtidens arbetsmarknad, var ett återkommande samtalsämne på både scenen och i salongen.

Sammantaget så handlar det om att se sin roll som Executive Assistant utifrån perspektivet att rollen egentligen är en samling arbetsuppgifter. En del av dessa arbetsuppgifter är ’unikt mänskliga’ och andra är repetitiva saker som en dator, mjukvara eller robot egentligen borde, och troligen snart kommer att, göra i ditt ställe.

Emotionell intelligens, att se mänsklig kontext i samtal, samarbete, smart kommunikation, strategi och prioriteringar anses fortsatt vara ‘unikt mänskliga’ och kommer att värderas upp.

Tittar man isolerat på den grupp arbetsuppgifter som anses vara just ‘future skills’ (Företagsuniversitetet visade upp just en sådan bild på scenen i Genève) så skulle termen ‘strategisk Executive Assistant’ egentligen kunna ersätta alla andra ord och begrepp. Så synonymt är vår moderniserade roll och de egenskaper som anses bli mest eftertraktade, och högst värderade, på arbetsmarknaden imorgon.

Framtiden ser ljus ut för Executive Assistants.

/Stefan Haglund och Daniel Kjellsson, på plats under IMA Annual Conference 2019 i Genève