Executive Assistants

Företagsuniversitetet lanserar Executive Assistant-podden

2020-06-11 Marlene Berglund

Företagsuniversitetet lanserar en podcast helt fokuserad på rollen som Executive Assistant. Vi kommer att få möta kollegor från runt om i världen i samtal om rollen idag, hur rollen utvecklats under senare år – samt hur rollen kan tänkas utvecklas framåt.

Daniel Kjellsson, expert på livslångt lärande och framtidens arbetsmarknad, leder samtalen.

daniel kjellsson

Daniel, hur skulle du beskriva Executive Assistant-podden?

– Vi pratar med världens bästa kollegor om världens bästa jobb. Det är någonting jag säger i inledningen till varje avsnitt och det är verkligen “mitt i prick” för att beskriva, dels vår syn på rollen som Executive Assistant, och dels vår övertygelse kring att rollen kommer att bli än viktigare, och än mer prioriterad på framtidens arbetsmarknad.

Många pratar snarare om hur arbeten överallt i organisationerna kommer att hotas av ökad digitalisering och automation.

– Ja, men vi tror på motsatsen för Executive Assistants. Om man tittar på vad teknologi kan hjälpa oss med på jobbet idag, och till och med vad vi tror att den kommer att kunna hjälpa oss med i framtiden – så framstår kompetens som emotionell intelligens, förändringsbenägenhet, mänskligt samarbete, kreativitet och annat, som mer värdefulla egenskaper än någonsin. Analyserar du sedan de egenskaper som utgör hörnstenarna av en modern Executive Assistant så ser du slående likheter mellan just den här rollen och de egenskaper som spås öka i värde och attraktion. Ett guldläge för Executive Assistants!

Tillbaka till Executive Assistant-podden, kan du bjuda på några smakprov?

– Vi kommer att prata med kollegor vars karriärer och arbetsliv inspirerar oss. Men också med fantastiska människor som inte är Executive Assistants, och aldrig varit det. Men vars kunskap och livshistorier är relevanta och viktiga för dig som assistent eller Executive Assistant.

– Du kan se fram emot alltifrån IT-säkerhet för Executive Assistants med Internetstiftelsens Anne-Marie Eklund-Löwinder och samtal om livslångt lärande med Elena Aylott från Oriflame – till AW Groups Sofie Koarks tankar kring hur hållbarhet är en strategiskt viktig fråga som assistenter kan “äga”. Vi möter också Marie Åkesson, vd-assistent på Systembolaget och vinnare av Executive Assistant of the Year 2020, Laura Belgrado från Mars Inc samt kursledare på Professional Master for Executive Assistants och många, många fler.

Du hittar Executive Assistants-podden överallt där du hittar poddar, som exempelvis Acast, Spotify eller Apple Podcasts. Följ också Företagsuniversitetet på Facebook och LinkedIn för alla de senaste nyheterna om podden.