Executive Assistants

För barnens skull

2016-02-04 Pernilla Bäckstedt

Liveresa i kosmos 3D

För barnens skull, är det där "Visu vadå´"ett dagis? Nej det är ett av de viktigaste inspirationskällorna för barn och unga till högre studier inom de naturvetenskapliga - och teknikämnena, i vår region.
I våra styrdokument står det "...ska inspirera barn och unga till högre studier". Det är det viktigaste som står i alla styrdokument i vårt bolag anser jag. För att åter igen återkoppla till min egen historia - och säkert många av er andras också, så var det syokonsulenten på den kommunala skolan som var den som skulle vägleda oss till framtidens yrken. Syokonsulenten var en så blek personlighet att jag inte ens mins hennes utseende och inte kontoret eller mottagningen heller. Det enda jag minns är den blanka broschyrsnurran. Den där med alla yrkeskorten uppradade med yrkesrubriken högs upp i brunt. Wow. Vilket yrke ska bli mitt? Jag läste av en helt annan slump ekonomi. Det var ju modern på under denna yuppi-era.
Varje gång en prao-elev ringer och frågar om praktikplats har jag gjort mitt yttersta för att klämma in även det barnet i vår verksamhet. Hur ska man annars få en inblick i arbetslivet? "Att inspirera barn och unga till högre studier", ett mantra att ha med sig på jobbet varje dag.
Här i centret tar vi emot ca 11 000 skolbarn årligen i bokade skolvisningar. Barnkalas är det varje helg, lovaktiviteter förstås, domfilmvisning sju dagar i veckan 360 dagar per år, soppa- och pannkaksbuffé på helgerna, en butik full med spännande utforskarprylar. De senaste två åren har coderdojo arrangerat gratis programmeringsverkstad för barn och unga en lördag i månaden. Det blir kö förstås att boka upp sig - lika entusiastiska är min generations pappor. Här får man programmera spel och robotar. Ett femtiotal barn kan man ta emot. Fantastiskt. Heja studenterna som inspirerar våra barn!
Förutom att hålla mantrat levande varje dag på jobbet om att inspirera våra barn och unga, vad bidrar då jag med inne på mitt kontor bakom kulisserna, med i barnverksamheten. Kopplingen kan verka långsökt men jag vill gärna känna att jag är delaktig i vår "riktiga" verksamhet, inte bara handlingar, bokstäver och siffror i långa banor. Jag anmälde mig på ansiktsmålarkursen som arrangerades för våra guider för ett par år sedan. Jag ansiktsmålar helt enkelt på lovaktiviteterna! Då får jag möta våra besökare, hinna prata och lyssna om vad de har upplevt och vad de tycker och får ny energi att återgå till mitt kontor efter ett par timmars målning. Jag syr också. Lagar utklädningskläderna i Professor Pupills laboratorie, syr draperier om det behövs i en utställning etc. Multitasking kallas det visst nuförtiden.
Tänk om den beiga syokonsulenten hade kunnat skicka mig hit som inspiration! Kanske jag hade blivit något helt annat, forskare till exempel. Forskare nämnde aldrig syokonsulenten.
Dagens tips: Ta del av kärnverksamheten och tänk på barnen.
/Pernilla Bäckstedt
www.visualiseringscenter.se