Executive Assistants

Det var så det började!

2016-03-01 Nina Arkeberg

– Nina, du är nominerad till Office Professionals Award 2016! ropade P-O från sitt rum en grådaskig eftermiddag i slutet av januari.

Det var så det började. Snart skulle han intervjuas, och jag skulle intervjuas, och det skulle spelas in en nomineringsfilm. Jag tvingades med raketfart ut ifrån min cirkulära vardag till en linjär arbetslivsbetraktelse. Jag reflekterade över min vision för vd-assistentrollen och min drivkraft i arbetslivet.

Det har hunnit bli sammanlagt 12 år i olika perioder. Jag har på nära håll betraktat både duktiga och mindre begåvade ledare och chefer, lärt mig mycket om ledarskap och medarbetarskap, jag har testat mina gränser och utvecklat mitt självledarskap och ledarskap, jag har både villigt och ibland motvilligt lärt ”av” och jag har med stor förtjusning lärt om. Det är den här dynamiken och vetskapen om de oändliga möjligheterna som ger mig energi i mitt arbete. Det är som en skattjakt på min unika kompetens och mitt möjliga bidrag i olika kontexter. Det finns ett lugn i vetskapen att jag är klokare idag än jag var i förra veckan, och jag kommer att vara visare nästa vecka än idag.

Mitt arbetsliv är mitt laboratorium där jag i praktiken kan betrakta och testa det som jag lärt allt sedan jag började studera ekonomi på Mälardalens Högskola 1988. Redan då blev jag präglad av ”SAS-Jannes” bok Riv pyramiderna där kunden är i fokus och alla medarbetare bygger varumärket. Jag har alltid varit intresserad av ledarskapets betydelse för medarbetarnas engagemang och motivation. Och när jag tog möjligheten att studera på D-nivå på Dalarnas Högskola i mitten av 2000-talet ändrade jag också fokus mot beteendevetenskap. Det finns många recept på det goda ledarskapet. Den norske hotellentreprenören Petter Stordalen säger att ”kultur äter strategi till frukost”. När jag reflekterade över essensen i mitt ledarskap så framträdde förhållningssätt som präglas av samverkan, dialog, tydlighet och ansvarstagande. Återstår att skapa en one-liner av detta…

För mig som vd-assistent på Sveaskog är P-O Wedin min kund och jag levererar värde till honom och Sveaskog genom mitt ledarskap som utgår ifrån att alla känner sig hörda och sedda, att de kan, vill och tar ansvar för att utveckla Sveaskog. Jag är stolt över att ha blivit nominerad och för mig är det ett kvitto på att jag skapar värde för P-O Wedin och för Sveaskog i vårt viktiga uppdrag att skapa tillväxt för ägaren, kunderna, klimatet och samhället.

Och plötsligt så var jag på Operaterrassen och dansade till Darin.