Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Beslutsfattande

2016-03-14 Katarina Parneby

Här har ni mig igen! Hoppas jag kan bidra med lite spännande inlägg under veckan. Idag blir det en kortis om beslutsfattande. Hur tänker du?

Jag hittade en länk till en gammal artikel om beslutsfattande som jag läste på väg till jobbet idag. Det är ett intressant ämne.

Den amerikanska forskaren Frank Partnoy menar att det är bäst att vänta med att fatta beslut till sista sekunden. Att vi i vårt beslutsfattande bör använda vår speciella förmåga att analysera och reflektera och tänka långsiktigt, och vänta.

Knäckfrågan i sammanhanget menar han är att först definiera vikentid man har på sig att fatta sitt beslut, och sedan vänta. Till sista minuten. Om det handlar om stora komplexa frågor som är svåra att tidsätta, då får vi svårare att fatta beslut och skjuter frågan framför oss.

Ett problem är förstås dagens snabba informationsflöden som pockar på uppmärksamhet och kräver respons. Det i kombination vår nedärva förmåga, vår instinkt, att reagera blixtsnabbt är inte det bästa läget.  Fördelen med att vänta är inte bara mer tid att analysera utan också mer tid att omedvetet låta hjärnan arbeta med problemet. Den är bra på det, och det gäller helt enkelt att maximera sin omedvetna bearbetning av problemen. 

Möjligheten att skjuta upp beslut är direkt kopplat till var i hierarkin man befinner sig! Långt ner, snävare tidsramar. Långt upp, kan vänta med beslut. Han menar att det till och med går att avgöra var i hierarkin en person befinner sig genom att se hur lång tid det tar att svara på ett mejl. Ju snabbare svar, desto längre ner i organisationen.

Jag känner mig lite mer osäker på just exemplet här, vi får tänka på att det troligen handlar om mer hierarkiska organisationskulturer.

Hur har du det i din organisation. Fungerar det olika på olika nivåer? Är ni medvetna om beslutfattandets mekanismer?

Jag kan tänka mig att olika personlighetstyper också spelar in i detta och att vi i vårt arbete och beslutsfattande även måste/bör ha det med i beräkningen. Rent spontant känner jag att "röda" som ju ofta är beslutsfattare högt upp i hierarkier, är snabba. Men jag kanske har fel?