Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Executive Assistants

Att jobba med entreprenörer

2016-04-28 Sofie Koark

Man kan säga att jag nischat mig lite på att jobba med entreprenörer (grundare/ägare/VD). Jag tycker det är väldigt roligt och inspirerande. Genom åren har jag lärt mig att bli mer kreativ, bli snabbare, bli mer lösningsinriktad och att aldrig ge upp det man tror på. För mig är det viktigt att jobba med någon där jag kan komplettera och avlasta och tillsammans skapa ett bra team-work. Det underlättar om man har lätt för att vara flexibel för olika miljöer och människor, att man gillar snabba förändringar och ser möjligheter istället för problem. En fördel med att jobba med grundare/ägare är att man inte riskerar att få en ny chef plötsligt som kan ske vid VD-byten, samt att beslut och innovation går mycket snabbare. 

Om du som Executive Assistant letar efter jobb så finns det många entreprenörer/VD:ar därute som behöver en assistent, men som inte förstår det än...Det är ditt jobb att sälja in vad du kan göra för dem. Min erfarenhet är att få drivna entreprenörer säger nej till någon som säger "jag vill hjälpa dig att lyckas" och "det här är vad jag kan göra för dig". Undersök vad bolagets mål är? Googla. Vad driver personen? Hur kan du hjälpa hen nå dit?

I våra roller har vi oftast ett enormt kontaktnät som man kan använda sig av för att hitta entreprenörer/VD:ar utan assistenter. Vi vet ju att när VD:ar svarar själv på mail och bokar in möten så kan man lätt misstänka att de inte har någon assistent och därmed lägger de tid på fel saker…Såklart behövs en bra personkemi också för att man ska få jobbet. Det måste känns rätt för en själv också dvs. man behöver förstå om det är en bra chef som utmanar en, ser dina styrkor och som du kan ha kul med.

Min erfarenhet är att när en entreprenör/VD väl vant sig vid den support en Executive Assistant ger så vill de inte vara utan den servicen igen. De förstår precis vikten av tiden man sparar åt dem. Man blir en högt uppskattad medarbetare som de vill ha kvar länge (om man valt rätt chef från början). Att tappa en duktig assistent som man har ett nära samarbete med och behöva hitta nån ny är inget som brukar gillas. Perfekt läge i en lönediskussion sen med andra ord. Så letar du efter jobb, "be bold", och sälj in din tjänster. "If you never ask, you will never know".