Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

Anna Lundberg är HR-specialist och kursledare på kursen ”Agila metoder för HR”. Det hon älskar med HR är att man hela tiden får arbeta med utveckling och att det handlar om människor.  Vi har frågat Anna om vad ett agilt arbetssätt innebär för HR och vilka fördelar och eventuella utmaningar som finns?

Anna_Lundberg

- Egentligen är det naturligt för oss som arbetar med HR att arbeta agilt . Vi har alltid tagit till oss nya metoder och verktyg för att utveckla verksamheten och anpassat oss efter nya situationer. Det som är så bra med ett agilt arbetssätt är att det ger oss en verktygslåda, att vi kan välja den metod eller det verktyg som passar bäst för varje situation. Till exempel kan man använda Kanban som metod för att strukturera rekryteringsprocessen eller byta ut de årliga utvecklingssamtalen mot vecko-/eller månadsvisa uppföljningssamtal. Men det är viktigt att inte fastna i metoderna utan utgå från det agila förhållningssättet och låta verktygen hjälpa oss att skapa struktur i en rörlig verksamhet.

Vilka är fördelarna och utmaningarna med att använda agila metoder inom HR?

- Vinsten med att arbeta agilt är att man får mer engagerade medarbetare som tar större eget ansvar, vilket leder till större effektivitet och bättre resultat. Jag arbetade till exempel med ett företag där man ökade arbetsgruppens debiteringsgrad med drygt 10% bara på ett kvartal efter att ha infört OKR som metod i utvecklingssamtalen.

- Utmaningen kan vara att övertyga ledningen att styra om och byta ut mer traditionella metoder mot ett agilt arbetssätt. Man kanske inte ser behovet och förstår vinsterna. Så HR:s utmaning kan vara att övertyga organisationen, kanske genom att hitta sätt att mäta och visa på värdet av effektiviseringen.

Vad är viktigast att tänka på när man vill införa ett agilt arbetssätt?

- Först och främst - kör bara kör! Våga prova. Man brukar säga ”Good enough for now. Safe enough to try.” Och sedan är det viktigt att veta att man inte kan misslyckas. Att arbeta agilt handlar om att lära sig, både av framgångar och av det som inte gått så bra.

Vad lär man sig på kursen "Agila metoder för HR"?

- På kursen lär man sig principerna kring det agila arbetssättet och får lära sig vilka modeller och verktyg som finns i den agila verktygslådan. Och så får man prova att tillämpa dem förstås.

Anna Lundberg har lång erfarenhet från olika HR-funktioner, till exempel som HR-chef och HR Business Partner, på bland annat Synerco, Dialect, Electrolux och BancTec. Idag utbildar hon samt tar interimsuppdrag inom HR.

Läs mer om "Agila metoder för HR"