”Vi gick hem med ett startpaket i hur vi skapar en bra podd”

Uthållighet, ordentligt förarbete, identifiera målgruppen och hitta något unikt. Det var några råd som kursdeltagarna i ”Grundkurs i podcast” fick med sig efter kursdagen.
– Vi satt totalfokuserade i sju timmar för att suga ut allt av kursen, säger Åsa Josefsson från Region Skåne som gick kursen för en tid sedan.

Sverige är ett av de länder i världen där poddlyssnandet är som störst. Allt fler poddar dyker upp och den största utmaningen kan vara att få dem att leva länge. Därför kan det vara bra att gå en kort utbildning för att komma igång och skapa poddar med både bra innehåll och långsiktighet.

En som gjort det är Åsa Josefsson. Hon är en av likarättsambassadörerna i Region Skåne och som ett led i arbetet med att nå ut till fler, kom tankarna på en podcast upp.

– En podd känns som en bra kommunikationskanal och eftersom vi vill göra det ordentligt kände vi att vi behövde en kurs innan vi kör igång, berättar hon.
Hon och en kollega sökte runt och hittade olika utbildningar, de flesta var webbaserade och andra hade inte satta datum.

– Då hittade vi Företagsuniversitetets Grundkurs i podcast som är på en dag och som hade datumet bestämt. Eftersom podcasting är nytt för oss och vi arbetar i offentlig verksamhet kändes det bra att det var en fysisk kurs också, säger Åsa Josefsson. På bilden nedanför tränar hon intervjuteknik under kursen.

Mycket användbart innehåll
De förberedde sig ordentligt innan de kom till kursdagen och togs emot av kursledaren.

– Vi hade skissat på podden och läst på en del men det är svårt att läsa sig till hur man skapar en bra podd. Därför var kursen väldigt inspirerande och lärorik, summerar Åsa.

– Vi hade totalfokus i sju timmar för att suga ut allt ur utbildningen och vi hade nog kunnat fortsätta ett tag till eftersom det var så intressant.

– Först fick vi spalta upp våra farhågor kring podcasten och diskutera det. Det var skönt att börja med det. Sedan diskuterade vi målgrupper, hur vi ska nå ut, hur vi hittar personer att intervjua och upplägget på olika poddar.

Under kursdagen fick deltagarna också lära sig mer om teknik, utrustning, ljud, intervjuteknik och vikten av att ha ett bra innehåll.

– Vi fick också prova på att intervjua varandra och kursledaren och framför allt lärs oss hur man håller närvaro och var fokus ska ligga, beskriver hon.

Konkreta tips och ny förståelse
Sammantaget tycker Åsa Josefsson att hon fick många konkreta tips kring poddskapandet.

– Det gav jättemycket att vi fick en bra bild av hur bra poddar skapas. Det känns som vi gick hem med ett startpaket och utan några farhågor. Vi förstår poddvärlden på ett nytt sätt, säger hon.

– Kursledaren, Lars Carlén, var väldigt pedagogisk och behövde inte ge svaren, utan vi fick komma med idéer och skapa vår bild av hur vår podd ska se ut.

Efter kursen har arbetet på hemmaplan påbörjats, bland annat genom en poddstrategi och en bild över hur ofta poddavsnitten ska komma ut, hur långa de ska vara och vad de ska innehålla.

– Vi jobbar med ett ämne som berör fler verksamheter än vården och vi känner att det går att göra otroligt mycket med ämnet. Nu handlar det om att våga ge sig ut och att ha tålamod, avslutar hon.

Nästa Grundkurs i podcast går den 2 oktober. Läs mer om kursen här!