Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

En av de viktigaste frågorna för HR idag är den digitala transformationen, men inte bara att implementera och administrera den utan använda den affärskritiskt i HR:s alla processer. Det säger Thomas Spjuth Eriksson, HR-strateg och kursledare på Företagsuniversitetets HR Business Partner - diplomutbildning.

Blogg_Innehall_Bild_Tomas_Spjut-Eriksson

- Andra viktiga och aktuella HR-frågor idag är det värderingstyrda ledarskapet och Learning and Development. Där har HR en mycket viktig roll i arbetet med att förankra värderingarna genom hela HR:s livscykel, från rekrytering och utveckling till avveckling. Och att ha konkreta mål och göra action plans för organisationens kompetensutveckling samt visa konkret hur även HR:s medarbetare är en förbild och inspiration på området.

- Som HR Business Partner måste du vara en aktiv del i företagets affär. Du måste vara passionerat intresserad av affären, förstå kundperspektivet och arbeta (nära) tillsammans med vd och ledningsgrupp, som sparringpartner, coach och expert. Inte fastna i supportrollen eller bli en HR-administratör.

- Stora företag har ofta flera HR Business Partners med olika expertområden, men det är viktigt även för dem att förstå helheten. Ser man inte helheten är det svårt att få ihop olika HR silos utan man riskerar att hamna i en matris som egentligen bara finns på pappret.

Varför ska man gå HR Business Partner – diplomutbildning?

- Som jag sa tidigare så är det viktigt att ha en förståelse för helheten, en kunskap om HR:s alla affärskritiska delar. Man behöver vara lite expert inom alla områden och dessutom ständigt jobba med förändring och utveckling av HR och alltid ligga i framkant. Man kan inte riskera att komma med gammal kunskap, det handlar om att utveckla och förnya eller bli omsprungen av andra.

Thomas Spjuth Eriksson har en spännande bakgrund, bland annat från IKEA där han har utvecklat HR-funktionen i många länder, bland annat Ryssland och i Sydost Asien. Han har till exempel skapat ett kompetenscenter i Kuala Lumpur i Malaysia där man utbildade fler än 800 (-1000) medarbetare om året. Vilket bidrog till att bygga samsyn, skapa nätverk och kvalitetssäkra ledarskap, personalens kompetens samt innovation och förändringsförmåga i IKEA Sydost Asien.

Läs mer och se program för "HR Business Partner - diplomutbildning"