Kontakta oss direkt på telefon 08-600 62 00

”Med enkla medel kan man lugna ner hotfulla situationer”

Efter en heldagskurs om hot och våld på arbetsplatser återvände Pär Björkman till jobbet som säkerhetsansvarig på DHL Freight. Han tar med sig nya insikter om hur man kan lugna ner hotfulla situationer och vad man ska göra om något ändå händer.

– Jag får Företagsuniversitetets kurskataloger och hittade kursen ”Hantering av hot och våld på arbetsplatsen”. Eftersom klimatet tenderar att ändras och våra medarbetare stöter på alltmer utmanande situationer på våra Servicepoints kände vi att vi som företag behöver ligga i framkant.

– Vi vill kunna ge medarbetarna support och stöd så att de kan hantera sådana situationer och jag ville helt enkelt lära mig mer om hur vi ska agera för att inte situationerna ska eskalera, berättar Pär Björkman.

streetscooter-2019-04

I oktober deltog han på kursdagen och summerar sina upplevelser så här:

– Kursdagen var perfekt. Den levde upp till alla mina förväntningar. Både kursledaren och den tidigare polisen som var med höll ett bra tempo.

Viktigt med kamratstöd

DHL har 26 egna terminaler i Sverige och ett stort antal medarbetare som dagligen kommer i kontakt med kunder.

– Vi kommer internt att dra nytta av de kunskaper jag fick och sprida information till både dem som möter kunder fysiskt och de som svarar i telefon, konstaterar Pär Björkman.

Under kursen, som genomförs i samarbete med KRONAN Säkerhet och som har ett före, under och efterperspektiv, får deltagarna bland annat lära sig mer om lagstöd, tecken att tolka, gärningsmannaprofiler och rutiner.

– Jag tog med mig väldigt mycket från kursen kring hur man ska agera och hur man med enkla medel kan undvika att trigga igång situationer eller framför allt lugna ner situationer, beskriver Pär Björkman.

– Den absolut största lärdomen var vikten av att ta hand om personer efter en incident, inte minst genom kamratstöd.

En kurs för alla med kundkontakt

Kursen, som är på en dag, riktar sig till alla som riskerar att utsättas för hot eller våld i sitt arbete och till alla som ska vara till stöd för medarbetare som kanske har mer utsatta positioner.

– Jag tycker absolut att alla som har direktkontakt med kunder bör gå den här kursen, säger Pär Björkman.

– Den är lagom lång, kursledarna var pedagogiska och  sakliga och delade också med sig av sina egna erfarenheter. Det är jättebra eftersom det ger ett bredare perspektiv på problemet och lösningarna. Dessutom får man ett bra kursmaterial som man kan ta med sig hem och jobba utifrån.

Läs mer här