Första kursen med högskolepoäng är genomförd

– Vi vill ha mer! Det deklarerade flera av kursdeltagarna när premiäromgången av Introduktion till Säkerhetsvetenskap 7,5 hp avslutades med bubbel, onsdagen den 13 februari.

Det var ett nöjt och belåtet gäng som efter sin sista fysiska kursdag fick sina kursintyg och ett glas bubbel. Nu stundade bara den sista hemuppgiften. När alla hemuppgifter godkänts blir de formellt klara med högskolekursen och får därmed sina 7,5 högskolepoäng registrerade av Lunds universitet.

– Den här kursen behövs verkligen. Det var en introduktion och nu vill vi ha en fortsättning, summerade deltagarna under avslutningen.

Föreläsare är experter och forskare inom respektive område från Lunds universitet, bland annat Åsa Ek, Kristoffer Holm, Åsa Thelander, Mats Heide, Christian Uhr och Jonas Borell, som är samordnare för kursen och handledare. Han är även biträdande universitetslektor vid Lunds universitetet.

Kursen startade onsdagen den 12 september 2019, då det var det historisk premiär i Företagsuniversitetets lokaler! Genom ett unikt samarbete mellan Företagsuniversitetet och Lunds universitet kan säkerhetschefer läsa in högskolepoäng i säkerhetsvetenskap, något som rönt stort intresse.

Under den första kursdagen fick premiärdeltagarna bland annat lära sig principerna för ett systematiskt säkerhetsarbete.

– Det är engagerade deltagare som har mycket spännande erfarenheter med sig in. Jag tror att det här kommer bli en kreativ lärresa, som vi gör tillsammans, kommenterade Jonas Borell.

Läs mer om kursen här!